I denne uge er 24 elever på 7. årgang på Sorø Privatskole på den første EU-finansierede studietur til det sydvestlige Tyskland.

Sorø Privatskole har i disse dage et hold elever på 7. årgang på studieophold i den sydvesttyske by, Daun.

Eleverne følger undervisningen på Thomas Morus Gymnasium, som er en undervisningsinstitution med klasser fra 5. årgang til 3.G. Eleverne er tilknyttet en 7. klasse på skolen.

Den otte dage lange tur er finansieret af EU’s uddannelsesprogram Erasmus+, som giver tilskud til europæiske mobilitets- og samarbejdsprojekter.

På baggrund af besøg i de omkringliggende byer og ture i den smukke natur i området skal eleverne udarbejde en turistfolder om egnen – med særlig fokus på naturen og miljøet.

Herudover skal eleverne i grupper fortælle deres tyske kammerater om Danmark og København samt om deres skole og Sorø for deres tyske kammerater – på tysk.

Valgt efter ansøgning

”Vi har valgt eleverne til studieturen på basis af deres ansøgninger, hvor de bl.a. skulle motivere, hvad de vil fortælle om Danmark og Sorø Privatskole til deres nye tyske kammerater. Alle elever, der deltager, har tysk,” fortæller tysklærer Bettina Kölsch.

Hun forventer, at eleverne kommer til at få viden om Tysklands historie og kultur, ligesom de får en god fornemmelse af landets geografi.

”Jeg forventer også, at eleverne kommer til at udvide deres tyske ordforråd, og at de lærer nogle af de ord og udtryk, som er gode at kunne, når man skal begå sig i Tyskland. Og så komme de naturligvis også til at styrke sammenholdet på tværs af årgangen,” siger Bettina Kölsch.

Under turen skal eleverne skrive dagbog om deres erfaringer og oplevelser. Efter hjemkomsten skal eleverne præsentere oplevelser og resultaterne af turen for hele 7. årgang på Sorø Privatskole.

Øget forståelse

”Det bliver en tur, hvor eleverne skal opleve undervisningen i et andet land. Det er meningen de skal øge deres forståelse for Europa og den europæiske kultur, så deres forståelse og udsyn på verden bliver mere nuanceret,” siger afdelingsleder Thomas Wenzell Aziz, der koordinerer skolens Erasmus+ program. Studieturen er den første i Erasmus+ regi.

Erasmus+ er EU’s uddannelsesprogram, der giver tilskud til europæiske mobilitets- og samarbejdsprojekter i bl.a. grundskolen. Formålet er at styrke kvaliteten af formel og uformel læring for at fremme kompetencer til arbejdsmarkedet og europæiske værdier. Det sker blandt andet gennem tværnationale samarbejder mellem erhvervsliv og uddannelsesverdenen og via uddannelses- og praktikophold i udlandet for elever, studerende samt undervisere og medarbejdere.

I Erasmus+ programmet indgår de 28 EU-medlemslande, EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein samt Serbien, Tyrkiet og Makedonien. I 2020 var der afsat cirka 36,3 millioner euro til danske ansøgere, der søger om tilskud til europæiske mobilitets- og samarbejdsprojekter.

 

Sorø Privatskole har i disse dage et hold elever på 7. årgang på studieophold i den sydvesttyske by, Daun. Pressefoto