I efterårs- og vintermånederne ser vi en stigning i antallet af mennesker, der lider af depression. Korte dage og mørket gør, at vi holder os mere inden døre. Mens nogle hygger sig med indendørs sysler, er det for en del mennesker svært at komme igennem vintermånederne.

Det er vigtigt, at du kommer ud i dagslyset hver dag, hvis det er muligt. Gå en lille tur, køb lidt ind eller træd ud i haven eller på balkonen og sug lidt dagslys til dig.

Mange mennesker fordriver tiden med at se tv, og det kan også være ganske hyggeligt, men det gør dig også mere passiv og dette har ingen positiv virkning på depressionen.

Hvad virker så? Nærvær, musik (gerne mindfulness musik), naturen og kreativitet har alle positiv indflydelse på dit humør i den mørke tid. Det er fordi disse ting producerer hormoner såsom serotonin og oxytocin, der stimulerer følelser som velvære.

Karin van Everdinck, Diplom Kunstterapeut MPF, ejer af Everdinck Kunstterapi, arbejder med mennesker med angst, stress og depression. Gennem kreativiteten, nærvær og mindfulness lærer hun dig simple måder at arbejde med din trivsel på.

”En bedre trivsel giver en bedre hverdag og mere livskvalitet”.

Du er velkommen til at læse mere på hjemmesiden www.everdinck.dk eller kontakt Karin pr. mail everdinck@gmail.com og tlf.nr. 24480447, hvis du vil høre mere.

Del på sociale medier