Poul Buur, bestyrelsesformand VisitVestsjælland, Gert Jørgensen
Poul Buur, bestyrelsesformand VisitVestsjælland, Gert Jørgensen

Borgmester Gert Jørgensen var inviteret til præsentationen af VisitVestsjællands nye kampagne, der skal lokke turister til vores del af Sjælland. Og ikke kun turister – kampagnen har også bosætning for øje. Centralt i kampagnen står en syv minutter lang film med naturskønne billeder fra Sjællands Vestkyst og musik komponeret til lejligheden. I filmen indgår flere sekvenser fra Sorø, bl.a. en bøgeskov med anemoner.

Se filmen på VisitVestsjællands hjemmeside:
http://www.visitvestsjaelland.dk/afslappende-film

Filmen, der havde verdenspremiere i Cinemateket i København den 28. april 2015, skal lokke stressede storbymennesker til de vestsjællandske byer. Den baserer sig på en række interview med eksperter inden for områder som stress, musikterapi og mindfulness, og den er første led i VisitVestsjællands sommerkampagne, som bliver lanceret i maj.

Under første visning blev en del af publikum udstyret med et avanceret pulsur, så man efterfølgende kunne måle, om filmen virker efter hensigten. Resultaterne vil efterfølgende indgå i kampagnen.

Publikum er klar
Publikum er klar

Formålet med filmen er at gøre travle byboere opmærksomme på de smukke naturoplevelser, der venter på Vestsjælland og på samme tid illustrere, hvor stor indflydelse naturen har på vores psykiske og fysiske velbefindende. Vi er genetisk tilpasset til et naturligt miljø, og bare det at se på et billede af natur kan sænke stressniveauet. Bevæger man sig ud i naturen øges effekten mangefold.

”Førende eksperter er enige om, at symptomer på stress kan mindskes, hvis vi bliver bedre til at bruge naturen, og netop den type natur, hvor man glemmer alt om mails og møder, har vi masser af på Sjællands Vestkyst. Det vil vi gerne vise resten af Danmark”, forklarer Lars Nielsen, der er adm. direktør i VisitVestsjælland.

På premiereaftenen kunne publikum smage på delikatesser fra bl.a. Comwell Sorø Storkro.

Det er planen, at VisitVestsjælland, der markedsfører Slagelse og Kalundborg Kommune som turistdestination, også skal markedsføre Sorø Kommune. Det sker officielt fra den 1. oktober 2015, men som filmen viser, er VisitVestsjælland allerede startet på opgaven.

Smagsprøver før filmen
Smagsprøver før filmen

Filmholdet:
• Kristoffer Kiørboe, Instruktør
• Kim Høgh Mikkelsen, Fotograf
• Marie Louise Færch Nielsen, producer

Medvirkende eksperter:
• Bo Netterström, overlæge og leder af Arbejdsmedicinsk Klinik på Hillerød Sygehus
• Lasse Thomas Edlev, Naturterapeut
• Torben Moe, Musikterapeut og Ph.d.
• Anne Mette Buch Bertelsen, cand.soc HR og ekspert i mindfulness

Fyldt foyer ved Bio Asta i Cinemateket
Fyldt foyer ved Bio Asta i Cinemateket