I vores dagligdag møder vi utrolig mange varemærker, uden vi måske er opmærksomme på det. Det kan dog være særligt godt at være bevidste om varemærker, og hvordan de beskyttes. Ejer man en virksomhed, kan det være altafgørende, at man har styr på sine varemærkerettigheder, eftersom det kan gå hen og få katastrofale konsekvenser, hvis din virksomheds varemærke, og dets kendetegn udadtil bliver kopieret. 

Hvad er et varemærke?
Et varemærke kan beskrives som det særlige kendetegn, der det let at forbinde dine produkter eller den service din virksomhed tilbyder. Det er f.eks. de færreste der er i tvivl, om hvilken fastfood restaurant der er tale om, når de møder det store gule ’M’ på den røde baggrund. På samme måde kan et varemærke også være din virksomheds navn, slogan, farve eller sågar lyd eller duft.

Du kan vælge at bruge et varemærke i markedsføringen af din virksomhed. Dette kan være til din fordel, hvis du bruger en veludtænkt markedsføringsstrategi, eftersom et varemærke er med til at skabe en identitet og gør dine virksomhed genkendelig blandt forbrugere, samtidigt med at det skiller sig ud fra dine konkurrenter.

Hvordan beskyttes et varemærke?

Særpræg

Hvis man vil registrere et varemærke, skal mærket have et såkaldt særpræg. Dette er en betingelse for at kunne beskytte sit varemærke. Dette krav er underforstået i Varemærkelovens § 1 og 2.

Du skal derudover også tage hensyn til alle de relevante, faktiske omstændigheder. Det betyder, at der skal tages hensyn til hvordan mærket opfattes hos en ”almindelig oplyst, rimelig opmærksom og velunderrettet gennemsnitsforbruger, af de pågældende varer eller tjenesteydelser…”.

Din virksomheds varemærke skal derfor have en særlig form for særegenhed. Det betyder derfor at du ikke må bruge almindelige ord, symboler, grundformer, teknisk betingede former og/eller lign. Årsagen til dette er, at man ikke ønsker, at virksomheder og de, der driver dem skal opnå monopol igennem deres varemærke. På den måde kan de nemlig på negativvis formindske konkurrencen på markedet.

Sådan erhverver du et varemærke i Danmark
Ifølge de danske regler, har man fire forskellige løsninger til at erhverve sig et varemærke i Danmark. De er følgende:

• Du kan registrere dig ved Patent- og Varemærkestyrelsen. Ved at registrere dig her kan du opnå dansk registrering.
• Dernæst kan også opnå varemærke ved ibrugtagning i Danmark.
• Du kan registrere dig hos EU’s Harmoniseringskontor, også kendt som EUIPO. Her vil du blive givet en EU-registrering.
• Sidst, men ikke mindst kan du registrere dig gennem Madrid-protokollen. Dette gøres via WIPO – her er det dog et krav at du allerede har registeret det.

Ved registrering hos den danske Patent- og Varemærkestyrelse
Hvis du vælger at registrere et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen, skal du være opmærksom på, at du skal kunne opfylde følgende tre krav:

• Varemærket skal være særpræget.
• Det må ikke vildlede forbrugerne eller være i strid med dansk lovgivning.
• Det må ikke indeholde officielle statskendetegn.

Herudover bør du undersøge om dit ønskede mærke er tilgængeligt til dit brug, og ikke allerede taget af andre.

Særligt ved ibrugtagning i Danmark
Vælger du at tage dit varemærke i brug i Danmark, og derved opnår dit varemærke igennem ibrugtagning, skal du være opmærksom på de udfordringer, der kan være i forbindelse med dette. Hvis du vælger at opnå varemærket igennem ibrugtagning, skal man kunne dokumentere dit brug af varemærket og det geografiske omfang af varemærket. Det skal nemlig, efter Varemærkeloven i november 2018, være mere end bare lokalt afgrænset, for at man kan opnå et varemærke ved at tage det i brug.

Du bør, som læser, ikke lade artiklen stå alene i forhold til konkrete, juridiske problemer, men derimod søge individuel rådgivning i form af at konsultere en advokat. Vær også opmærksom på, at artiklen kan være forældet, også efter ganske kort tid f.eks. på grund af praksisændringer eller på grund af ændret lovgivning.

Varemærket skal være særpræget. PR-foto