Turismen i Sorø oplever en vækst, der kan sætte de fleste andre brancher til vægs. Det viser helt nye tal fra Østdansk Turisme. Når juli 2013 sammenlignes med juli 2014, er der tale om en stigning på næsten 20 pct. i Sorø kommune, oplyser turistchef Jesper Nygaard, Sorø Event & Turistbureau.

”Det var en fantastisk sommer – og den har på den gode måde varet lang tid”, fastslår turischefen. Han og hans team på Torvet i Sorø har betjent mellem 60 og 140 gæster om dagen, og så sent som i sidste uge gæstede både amerikanske, hollandske og tyske turister Sorøs turistbureau.

Jesper Nygaard på messe
Jesper Nygaard på messe

Væksten jævnt fordelt
Jesper Nygaard peger på, at Sorøs deltagelse i årets feriemesser i Bella Center og i Herning gav et godt afsæt for resultaterne. Samtidig fremhæver han, at væksten er fordelt på mange af kommunens attraktioner. Således er der for eksempel konstateret fremgang både hos Comwell Sorø, Sorø Camping og Museet Tersløsegaard, ligesom der kom flere gæster til jazzfestivalen og til Sorø Bådfart, som i år har sejlet med 15.000 passagerer mod 12.000 sidste år.

Turistbureauet har i årets løb direkte bidraget til besøgstallet med godt 100 kundearrangementer. Et eksempel er en forening fra Nordsjælland, der henvender sig til Turistbureauet med ønske om museumsbesøg på Tersløsegaard, tursejlads med Lille Claus på Sorø Sø, besøg i Klosterkirken og kaffebord på en lokal restaurant. Det bliver til 70 gæster i to busser. De første 25 arrangementer af denne type er allerede aftalt for 2015.
0,8 mio. kr fra DSB.

Også DSB har medvirket til vækst hos Turistbureauet. Siden kiosken på Sorø Station blev lukket sidste sommer, er billetsalg for 0,8 mio. kr. nemlig flyttet til turistbureauets lokaler på Torvet.

”Ja, i en tid hvor meget bliver booket via nettet kan vi konstatere, at det ikke alene er turisterne, men i høj grad også lokale beboere, der udtrykker glæde over, at der fortsat findes et turistbureau med ”rigtige mennesker” bag disken,” siger Jesper Nygaard og tilføjer:

”Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at andre turistbureauer på Vestsjælland lukker og kun vil holde sommeråbent, men her i Sorø er vi ikke bare et typisk turistbureau med brochurer på hylderne. Faktisk har vi mere end 15 forskellige produkttyper. Det er udover forhandling af DSB, MOVIA og Rejsekort også gavekort til byens butikker og meget andet. Alene af butiksgavekort har vi i år solgt 2500, og det har vi det rigtig godt med – for på den måde ved vi, at pengene bliver i kommunen”, slutter Jesper Nygaard.