Hen over sommeren var turismen i Sorø Kommune med i en marketingkampagne til næsten 2 mio. kr. for at tiltrække turister til Vestsjælland. Deltagelsen sker som optakt til, at kommunen ved årsskiftet træder ind i turismesamarbejdet med Kalundborg og Slagelse kommuner.

Lars Nielsen, adm. direktør for VisitVestsjælland udtaler, ”Selv om Sorø Kommune officielt endnu ikke er indtrådt i turismesamarbejdet med Kalundborg og Slagelse Kommuner, gav det god mening at inkludere Sorø i markedsføringen allerede nu. Turister kigger jo ikke på kommunegrænser, når de planlægger ferie”.

Gert Jørgensen, borgmester i Sorø Kommune udtaler; ”Jeg er glad for, at Sorø blev inviteret med i kampagnen omkring Verdens Mest Afslappende Film. Kampagnens flotte resultater er den bedst tænkelige start på vores samarbejde med VisitVestsjælland, og jeg har store forventninger til, at samarbejdet vil give mange flere turister fra ind- og udland med blik for de dejlige oplevelser og muligheder, der venter dem i Sorø og det øvrige Vestsjælland.”

’Verdens Mest Afslappende Film’
Kampagnen, Sorø deltager i, er bygget op omkring ’Verdens Mest Afslappende Film’, en 7-minutter lang naturfilm, som blandt andet er optaget ved Sorø Sø. Filmen illustrerer fordelene ved den vestsjællandske natur overfor både danske og internationale turister. Den har fungeret sammen med en personlig online afslapningstest, hvor potentielle turister kunne finde ud af, hvordan de får den mest afslappende ferieoplevelse i Vestsjælland. Hele kampagnen har kørt på engelsk, tysk og dansk.

film

Turismen i Sorø er ikke ny for VisitVestsjælland. Adskillige turismevirksomheder i kommunen har i løbet af året gennemgået skræddersyede vækst- og uddannelsesforløb sammen med 30 turismevirksomheder fra Kalundborg og Slagelse kommuner.

Magasin
Ud over kampagnen er Sorø også med i magasinet ’Sjællands Vestkyst’, som er produceret i 50.000 eksemplarer samt i en salgskampagne til busselskaber i Danmark.

’Verdens Mest Afslappende Film’ er blevet set over 1 mio. gange i løbet af sommeren og kommenteret i mere end 135.000 artikler på internettet. Filmen og lokaliteterne, hvor den er optaget, er omtalt på forsiden af mange af verdens største nyhedsmedier, deriblandt Huffington Post, Business Insider, London Evening Standard samt danske aviser og TV kanaler. Det er dermed en af årets mest omtalte turismekampagner.

En fælles historie
Kampagnen har skabt så stor interesse omkring den vestsjællandske natur, at besøgstallet på VisitVestsjælland hjemmeside er steget til over 100.000 besøgende om måneden, hvilket gør siden til en af de 10 mest besøgte ’visit’-hjemmesider i Danmark.

”Turister besøger destinationer, ikke kommuner, når de holder ferie. Derfor er det et win-win for hele området, at vi samarbejder. Ingen af os ville kunne opnå resultater som kampagnen her har givet, hvis vi stod alene. Det er, når vi står sammen og fortæller en fælles historie, at vi kan komme meget bredt ud”, fortæller Lars Nielsen.

Kampagnen omkring ’Verdens Mest Afslappende Film’ er finansieret af VisitVestsjælland og turistvirksomhederne i destinationen. Derudover har reklame- og filmbureauer doneret ressourcer for over 1 mio. kr.

Sorø Kommune indtræder officielt i turismesamarbejdet ved årsskiftet.