Mandag den 17. november får alle kommunale daginstitutioner i Sorø Kommune en sprogkanon. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse:

Kanonen er blevet til i et samarbejde mellem daginstitutionerne, dagplejen, Sorø Bibliotek og tale-hørekonsulenter i Sorø Kommune.

En lys trækasse med 14 bøger. Sådan ser den ud, Sorø Kommunes nye sprogkanon. Værsgo og læs! Men sprogkanonen handler om meget mere end bøger. Til hver bog bliver der nemlig udarbejdet en vejledning til, hvordan bogen kan bruges i det pædagogiske arbejde med børnene. Vejledningen rummer faglig viden om børn og sprog og en masse konkret inspiration til pædagogiske aktiviteter. Der er forslag til ord, vendinger og begreber, man kan tale med børnene om, forslag til lege og kreative opgaver, man kan kaste sig ud i, og til hver bog er der også en quiz, man kan lave sammen med børnene. Alt sammen noget, som styrker børnenes sproglige udvikling og evne til fordybelse.

Maiken Willer Christensen, som er leder af daginstitutionen Troldehaven i Dianalund og som har været tovholder på sprogkanonprojektet, siger:

– Formålet med at have en sprogkanon er at skabe et fælles sprogligt og litterært grundlag for alle børn i førskolealderen, som kan være med til at styrke børns sproglige udvikling og senere hen deres læsning, når de kommer i skole. Samtidig er det en måde at styrke det pædagogiske arbejde med børns sprog gennem inspiration og formidling af faglig viden.

Spiller op til folkeskolereformen
Som noget unikt spiller tal og matematiske begreber en særlig rolle i sprogkanonen. Maiken Willer Christensen siger:

– Vi har kigget folkeskolereformen i kortene og set, at det matematiske fylder meget for fremtidens børn. Vi har derfor udvalgt bøger, som hjælper børnene med at blive fortrolige med tal, tal-lege og matematiske begreber. Vi har desuden valgt at lægge vægten på nyere litteratur, snarere end på klassikerne.

Workshop og premiere
På mandag mødes hele den projektgruppe, som står bag den nye sprogkanon, for at arbejde med de vejledninger, som skal ledsage bøgerne, når de kommer ud i daginstitutionerne. Det bliver en dag fuld af ord, sprog, videndeling og samarbejde i projektgruppen, som består af repræsentanter for alle kommunens daginstitutioner, dagplejen, biblioteket samt kommunens tale-hørekonsulenter.

– Det brede samarbejde omkring sprogkanonen har været helt kanon. Vi har kunnet inspirere hinanden på tværs og lære af hinandens fagligheder, og resultatet er blevet en sprogkanon, som vi er meget stolte af, og som både børn og forældre godt kan glæde sig til at stifte bekendtskab med, siger Maiken Willer Christensen.