Af Morten Rostved
Kandidat til kommunalvalget 2025 for Venstre i Sorø Kommune
Martin Crillesens indlæg rejser en række spørgsmål, men det giver også anledning til at præcisere nogle væsentlige pointer og fakta. Jeg sætter pris på ønsket om dialog, men lad os starte med at rydde op i nogle misforståelser og ukorrekte påstande.
Helhedsplanen og budgettet
Martin påstår, at der ikke er afsat ni millioner kroner til Torvet i Sorø. Det er ganske enkelt forkert. I sidste fase af budgetforhandlingerne blev der afsat ni millioner kroner ekstra til Helhedsplanen for Sorø Midtby, hvilket også fremgår af det vedtagne budget (bilag 1b, pkt. 613 fra Kommunalbestyrelsens møde den 9. oktober 2024). Disse midler er endnu ikke øremærket specifikt, men de er til rådighed for fremtidige projekter under helhedsplanen.
Martin hævder også, at jeg skulle have udnyttet en fejl fra SN om beløbet på 500.000 kr. Den fejl SN lavede har de for længst rettet – både i Gert Jørgensens og mit oprindelige indlæg. Jeg blev først bekendt med deres fejl efter mit indlæg var sendt til SN.dk. Det var Martin bekendt med, da han skrev indlægget. At bringe det op nu virker mere som et forsøg på at aflede opmærksomheden fra den reelle debat.
I Venstre ønsker vi en debat på et saglig, objektiv og faktuelt grundlag. Det er derfor jeg gik i rette med de forkerte oplysninger Gert Jørgensen fremførte. Herunder at det var på foranledning af beslutninger i Kalundborg kommune, at bus 570 nu har endestation i Dianalund frem for Ruds Vedby. Som det fremgår af dagsordenspunkt 387 den 11/10-23 er beslutningen truffet af kommunalbestyrelsen i Sorø kommune.
Offentlig transport og bus 420
Det er korrekt, at vi i Venstre har erkendt, at beslutningen om at nedlægge bus 420 var en fejl. Derfor har vi arbejdet målrettet for at få den genindført. Data fra Movia, som blev indhentet efter dialogmødet i januar. Data blev delt i NTPU, hvor Konservative har to repræsentanter. De viste, at antallet af passagerer på strækningen i Dianalund var markant højere, end det oprindeligt blev præsenteret i beslutningsgrundlaget. Det understreger, at behovet for bussen er uafhængigt af lokalbanen. Som DUR’s formand sagde på dialogmødet den 13. november, er behovet for offentlig transport ikke et enten-eller spørgsmål, men et både-og, hvor bus og tog supplerer hinanden.
At Martin og Konservative afviser dette, uden at anerkende de nye data, viser desværre, at der er mere fokus på at forsvare tidligere beslutninger og skubbe ansvaret for kernevelfærden over på lokalbanen, end på at finde løsninger for borgerne.
Behovet for en ny politisk kultur
Martins indlæg understreger desværre en politisk kultur, hvor der bruges meget energi på at angribe modstanderne og undgå ansvar for egne beslutninger. Når Martin påstår, at Venstre skaber splid og spreder fejlagtige oplysninger, udstiller han ikke bare sin egen manglende indsigt i sagen, men også en stil, hvor debat bruges til at fordreje fakta frem for at løse borgernes problemer.
Vi kan godt være uenige om prioriteringer, men lad os gøre det på et faktuelt grundlag og med respekt for borgerne, der har krav på ærlige og gennemsigtige beslutninger.
I Venstre tror vi på en åben debat og ønsker en kommunalbestyrelse, der fokuserer på reelle løsninger for borgerne i hele kommunen – også i Dianalund og Ruds Vedby. Det er mit håb, at den næste valgperiode vil bringe en ny politisk kultur til Sorø Kommune, hvor fakta og dialog vægtes højere end tomme postulater og defensiv politik.