Politikens Undervisningspris bliver uddelt for femte år i træk. Undervisningsprisen er med til at hylde nogle af alle de dygtige undervisere, der findes i de danske grundskoler og ungdomsuddannelser. På Sorø Privatskole er hele 11 undervisere blevet indstillet til prisen i år.
Fra Esbjerg til Rønne og fra Gedser til Skagen er der i de seneste uger blevet indstillet undervisere til Politikens Undervisningspris 2017. Politiken har siden 2013 hvert år opfordret danskerne til at påskønne en underviser og sige tak for indsatsen, ved at indstille ham eller hende til Politikens Undervisningspris. Det er der gennem årerne over 6.000 indstillere, som har gjort.
Alle lærere og pædagoger, der underviser i grundskolen eller på ungdomsuddannelserne, kan indstilles til Politikens Undervisningspris. Enten som enkeltperson eller et lærerteam. Priserne uddeles i kategorierne grundskolen, gymnasier og erhvervsuddannelser. Det er typisk elever og tidligere elever, der vil hylde en underviser, men det kan også være forældre, kollegaer eller andre, som indstiller en underviser, der betyder noget ekstra for dem.
I Sorø er hele 11 undervisere fra Sorø Privatskole blevet indstillet til prisen. Det drejer sig om Anne Pernille Rundager, Emil Hansen, Jimmy Brinksby, Julie Andersen, Kristina Walsø, Morten Bay Knudsen, Simon Egebjerg Nielsen, Thomas Wenzell Aziz, Malene Leander Munk Siebenkäß, Malou Eide Malmdorf og Søren Mølholm.
Om Anne Pernille Rundager skriver en forældre blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
”Hun underviser børnene med et engagement og en passion, der gør at børnene har lyst til at lære. Hun er retfærdig, hun går meget op i læringsmiljøet i klassen, hun er empatisk og har fokus på trivslen hos hver enkel elev. Ingen bliver overset.”
Om Emil Hansen skriver en forældre blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Emil formår med sin udstråling, glæde og enorme engagement at fange eleverne i undervisningen. Min søn får små stjerner i øjnene de dage, hvor han skal have Emil til undervisning.”
Om Jimmy Brinksby skriver en elev blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Han er rigtig god til at skabe undervisning, som giver eleverne massere af viden og faglighed, og han gør det stadig på en måde, der gør undervisning spændende og underholdene. Hans dejlige irske accent gør virkelig noget for undervisningen i engelsk.”
Om Julie Andersen skriver en elev blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Fordi hun er god til at lære, mens vi ‘leger’ og samtidig kan koncentrere sig. Hun er også en man kan komme til, hvis man har et problem, og er altid klar til at hjælpe, eller hun er bare nem at tale med. Hun har også nogle fantastiske undervisningsmetoder, der er nemme at forstå.”
Om Kristina Walsø skriver en forældre blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Hun har sig selv med i undervisningen, er engageret, lyttende til både elever og forældre og løser udfordringerne, sociale og faglige, som de kommer. Hun formår at se elevernes styrker, anerkende dem og fange deres interesse ved hjælp af humor på et højt professionelt niveau.”
Om Morten Bay Knudsen skriver indstilleren blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Fordi han er en ung lærer, der med sin akademiske baggrund, har en stor viden om sit fag. Han taler til eleverne på en speciel måde, giver eleverne frihed under ansvar og bruger aktivt de sociale medier i undervisningen.”
Om Simon Egebjerg Nielsen skriver en elev blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Han har rykket mig meget i matematik, siden jeg kom til klassen.”
Om Thomas Wenzell Aziz skriver en elev blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Fordi at Thomas er den bedste faglige lærer jeg kender, men også den sjoveste og mest humoristiske lærer, man kan finde. Rent fagligt kan man tydeligt mærke, at alle i klassen har rykket sig meget, og er meget mere deltagende i timerne, fordi at Thomas gør det sjovt at lære, og samtidig siger nogle kloge ting.”
Yderligere tre undervisere er blevet indstillet:
Om Malene Leander Munk Siebenkäß skriver en elev blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Fordi hun altid er sød og får os i godt humør og får mig til at tro på mig selv. Når vi får en opgave som man svarer forkert på., så laver hun sjov ud af det, så ikke man bliver ærgerlig og flov.”
Om Malou Eide Malmdorf skriver en elev blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Hun er god til at forklare, så man forstår det, og hun lytter, og man lærer meget af hende. Hun gør det sjovt at gå i skole. Hun er god til at forklare, så jeg forstår det fx da vi skulle lærer om udsagnsled og grundled og hvad det hedder på latin.”
Om Søren Mølholm skriver en elev blandt andet i begrundelsen på Politiken.dk
“Fordi han er en fantastisk lærer, utroligt god til at afgive viden, men ikke bare det, er han et fantastisk menneske, og en person man kan snakke med, hvis man har brug for det.”
Håbet er, at prisen vil inspirere andre til pædagogisk nytænkning og til helt enkelt at sætte pris på den fremragende undervisning, der finder sted derude på de danske skoler. De indstillede undervisere svarer ofte, at de blot passer deres arbejde, når de får at vide, at de er blevet indstillet. Det er derfor vigtigt, at de får at vide, at de gør mere end bare det. De gør det faktisk så godt, at de kan inspirere andre og gøre en forskel for den enkelte
Dommerpanelet skal nu i gang med, at gå de mange indstillinger igennem. De nominerede i hver kategori bliver offentliggjort i slutningen af april. Priserne bliver overrakt 9. maj i Politikens Hus i København.
Politikens Undervisningspris uddeles i samarbejde med Lundbeckfonden. Ud over hæderen modtager hver hovedprisvinder 75.000 kr., mens vinderne af særprisen hver modtager 25.000 kr. En tredjedel af beløbet skal bruges på efteruddannelse eller projekter på skolen.