Naturen viser sig så genstridig, at kommunen standser det vejprojekt, der ville gennemskære kulturmiljøet ud for Tersløsegaard. Det skriver Tersløsegaard i en pressemeddelelse.
Den planlagte ny vej, som skulle føre trafik gennem landskabet ud for Holberghaven, er opgivet. Det har Sorø Kommune for kort tid siden meddelt i sit officielle nyhedsbrev. Årsagen er, at jordbunden under den påtænkte linjeføring er så blød, at anlægget vil blive op til dobbelt så dyrt som forudset, skriver kommunen og forklarer: Det er nødvendigt at udskifte den eksisterende jord i op til halvanden meters dybde for at gøre vejen solid nok. Byrådet har afsat 47 millioner kroner til omfartsvejen, heraf ca. 10 millioner til cykelsti, men de nye undersøgelser peger altså på, at omkostningen til omfartsvejen kan nærme sig de 80 millioner kroner.
Vejen uden om Tersløses landsbygade har spøgt siden 1946, oplyser lederen af Dianalunds Lokalarkiv Jørgen Mogensen. Dengang ville det daværende amt føre en omfartsvej syd om byen. Det blev ikke til noget. Et halvt århundrede senere, i 1994, indskrev Dianalund kommune en omfartsvej i kommuneplanen. Det blev heller ikke til noget, men omfartsvejen kom igen med i en ny kommuneplan i 2004. Og efter sammenlægningen med Sorø kommune blev vejprojektet igen vedtaget i 2017, denne gang med ny linjeføring øst om byen. Det er den, der nu har vist sig for dyr.
”Det vil simpelthen ikke være økonomisk forsvarligt at fortsætte med projektet under de nuværende omstændigheder,” erklærer borgmester Gert Jørgensen.
Det var det borgerlige flertal i Sorø kommune, som vedtog det opgivne vejprojekt. Partierne vil nu i stedet sætte fokus på muligheden for at lede trafikken fra Dianalund via Stenlille til motorvejen og Sorø, oplyser det kommunale nyhedsbrev.