Af Mikael Kienitz

Kommunens budget for en østlige løsning incl. cykelsti er på ca. 40 mill. kr. plus en senere forlængelse af Per Degnsvej ca. 6,5 mill. kr.

Ændringer ved Holbergskolen ukendt men næppe særligt omfattende.

Senere sydvestlig omfartsvej til Skellebjergsvej udenfor Tersløse for transittrafik ca. 22,5 mill. kr.

Samlet pris for en 100 % løsning af trafikproblemerne i Tersløse ca. 69 mill. kr. Østløsning.

Man må jo anfægte at prisen på cykelstien som er fire gange så dyr pr. km som Sorø/Bromme cykelstien der er dobbeltsidig.

Sydvest/vest. løsning: cykelsti ca. 2,2 mill. kr. Samme pris som cykelstien Sorø/Bromme pr. km.
Omfartsvej ca. 15 mill. pr. km. = ca. 33 mill. kr.

I alt for sydvest/vest løsning ca. 35 mill. kr.

Den er ca. 34 mill. kr. billigere end en færdig østløsning. Fordi sydvest/vest løsningen løser trafikproblemerne i Tersløse 100% og tager meget af trykket på Holbergsvej i Dianalund, hvor der kun vil komme trafik der har ærinde i byen.

Ved Holbergskolen kan der jo fartbegrænses til 40 km/t, som på Rustkammervej ved Pedersborg skole i Sorø.

Kommunen vil sidst på måneden træffe en afgørelse, det bliver spændende om de vælger den  dyre østløsning eller den billigere og mere effektive sydvest/vest løsning.

Sydøst
Sydvest

Foto: Mikael Kienitz

 

Holbergsvej 135 kl. 9:15. 90 % kører stærkt, for der er 50 km/t imod sydvest og 80 km/t imod sydøst på strækningen.

Jeg cykler ofte på strækningen, det er livsfarligt, og det problem bliver ikke mindre med østløsningen. Kun en omfart sydvest/vest vil fjerne det problem.