Første skoledag er traditionelt set lig med sommerfugle i maven. Et fremmed sted, nye ansigter, venner, lærere, regler og rutiner.
Sommerfuglene er der sikkert stadig. Men på Stenlille Skole er en stor del af uvisheden visket væk af en ny måde at gøre tingene på.
Her har de 30 børn, som i dag oplever starten på deres skoleliv, haft et par måneder til at vænne sig til hinanden, til skolen og de voksne, der er omkring dem.
Det har de fået gennem tidlig SFO-start, meddeler Sorø Kommune.
En tyvstart på skolelivet
Siden april har de nye elever i 0. klasse haft deres daglige gang på skolen. I stedet for at fortsætte i de to institutioner, som Stenlille Skole modtager nye elever fra, er de mødt ind på Skole Fritidsordningen (SFO’en).
Og det har givet flere positive oplevelser mener børnehaveklasseleder Mette Skov.
”De er mere trygge. Når de har været her et stykke tid inden skolestart, så kender de bygningerne. De ved hvor toiletterne er, hvor de skal stille deres ting, og de skaber en dagligdag, hvor de ved, hvor de finder de forskellige ting, de gerne vil lege med. Så de føler sig mere hjemme på stedet,” siger hun.
Giver gode klasser
Men det er ikke kun fremmede rammer, der er blevet velkendte inden den store dag.
”Børnene har også allerede en ide om, hvad de kan lide at lave her – og med hvem. De har en mulighed for at danne nye venskaber og finde ud af, hvem alle de andre er,” siger Mette Skov.
I praksis har børnene haft en stille og rolig brobygning, hvor en medarbejder fra børnehaverne er fulgt med, og hvor børnehaveklasselederne har haft mulighed for at være tæt på de kommende elever. Det giver selvfølgelig børnene en mulighed for at blive fortrolige med, hvilke voksne, der tager imod dem fra første skoledag og frem, men det giver også Mette og hendes kollegaer i 0. klasse en mulighed for at lære børnene og deres behov at kende, så de kan give dem en endnu bedre start på skolelivet.
”Vi bruger den tidlige start til – i samarbejde med medarbejderne fra børnehaverne – at sætte klasserne godt sammen. Vi kan for eksempel se, hvem der allerede fungerer godt sammen og måske har brug for at holde fast i den relation. Og vi kan se, hvem der er robuste nok til at kunne skabe nye venskaber med børn, de måske ikke kender så godt endnu,” siger Mette Skov.
Endelig har det også stor betydning for forældrene til de nye 0.-klasses elever. De når også at få et solidt indtryk af, hvor deres børn skal være, hvem der er omkring dem, og hvordan livet på skolen former sig.
”Det er et grundlag for, at vi lærer at tale godt sammen om, hvordan vi bedst skaber en god skolestart for både børn og forældre,” siger Mette Skov.