Sorø Kommune har nu overhalet landets største byer når det gælder digital kommunikation med borgerne.
Hver tredje borger i Sorø Kommune modtager nu sin post fra kommunen digitalt. Dermed har Sorø Kommune overhalet Danmarks tre største byer – København, Århus og Odense – som traditionelt er førende inden for digital kommunikation med borgerne.

Luftballonfart, festivalbilletter og iPads har været bragt i spil for at vække folks appetit på det digitale, og borgerne har taget godt imod.

Borgmester i Sorø Kommune Ivan Hansen siger: ”Borgerne har taget godt i mod kampagnen, og jeg er da stolt over at vi har formået at overhale de store studiebyer som i kraft af deres mange unge borgere typisk er i front med det digitale.”

Borgerservice- og it-chef Bodil Thomsen siger: ”Vi kan se at borgere i alderen 35-64 år i stor stil tilvælger den digitale kommunikation med det offentlige. Og så kan vi se at vi med konkurrencen har fået rigtig godt tag i de 55-74-årige som har taget imod opfordringen og tilmeldt sig Digital Post. Vi har endnu engang vist at man kan skabe resultater ved at gå utraditionelt til værks når det gælder markedsføringen af digitale tiltag. Vi er nået ud til borgerne med vores budskaber omkring Digital Post, og de har kvitteret med at sende os ind på 1. pladsen.”

KMD har sponsoreret præmierne i kampagnen. KMD direktør Karen Nielsen siger: ”Det har været spændende at følge kampagnen og se, hvordan Sorø Kommune ganske hurtigt begyndte at se resultater af en anderledes og kreativ markedsføring af Digital Post. Jeg synes, det er god inspiration til andre kommuner, der gerne vil slå et slag for Digital Post. Digitalisering af borgerservice er en fin måde at hæve kvaliteten af servicen til borgerne samtidig med, at kommunen kan frigøre ressourcer. ”

Fakta om det digitale Sorø Kommune

Over en tredjedel borgerne i Sorø Kommune er tilmeldt Digital Post fra kommunen. Hermed har Sorø Kommune overhalet både København, Århus og Odense.

Også på andre områder er Sorø Kommune i front med det digitale.

Kommunen er landets førende når det gælder digital indberetning af sygedagpenge og ligger nr. 2, når det gælder indberetning af barselsdagpenge.

Sorø Kommune var i 2012 indstillet til Digitaliseringsprisen for et tværkommunalt samarbejde med fem andre kommuner om en fælles hotline med hjælp til selvbetjening.

En aktiv og utraditionel markedsføring af kommunens selvbetjeningsportal straXen.dk har desuden medført et markant fald i antallet af telefoniske og personlige henvendelser.

 

Det kunne man vinde