Børn i gule veste har en konkret påvirkning på trafikanterne, når de hver morgen stiller sig ud til skolevejen. Det får nemlig cyklister og bilister til at revurdere egen adfærd.
Vi ved det jo egentlig godt. Når vi kører forbi en skole i morgentimerne, skal vi sænke farten lidt ekstra og huske at være opmærksomme på børn i trafikken, som skal nå i skole, inden klokken ringer ind.
Netop skolepatruljerne hjælper til at fastholde og forstærke de gode vaner hos trafikanterne. Det er nemlig tre ud af fire, som kører forbi en skolepatrulje, der svarer, at skolepatruljen får dem til at sænke farten eller være mere opmærksomme på børn i trafikken.
Som opbakning til skolepatruljerne sætter kampagnen ‘Pas godt på skolepatruljen’ frem til 22. september ekstra fokus på, at der skal tages hensyn i morgentimerne. Det sker i samarbejde mellem Rådet for Sikker Trafik, LB Foreningen og 72 af landets kommuner.
– Skolepatruljerne er hverdagens yngste helte i trafikken. Eleverne lærer i arbejdet, at trafikken er Danmarks største fællesskab, som vi alle er en del af, og vi andre trafikanter bliver mindet om, at vi skal tage lidt ekstra hensyn. Og det er jo skønt, at deres arbejde har så konkret virkning på cyklisterne og bilisterne, men vi er ikke i mål endnu, for der er stadig trafikanter, som ikke opfører sig ordentligt overfor skolepatruljen, siger Liv Kofoed Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
I en undersøgelse foretaget af Epinion for Rådet for Sikker Trafik svarer 77 procent af de trafikanter, som ser en skolepatrulje, at de bliver mere opmærksomme på børn i trafikken. 72 procent svarer, at de sænker hastigheden. Eleverne i de gule veste gør altså en konkret forskel for adfærden nær skolerne.
Ny kampagne skal huske de voksne på at opføre sig pænt
Flere end 3.000 skolepatruljeelever svarede i 2023 på en undersøgelse om, hvad de oplever som skolepatrulje. Generelt er skolepatruljeeleverne glade for deres job og føler sig trygge. Men desværre har en tredjedel af eleverne haft negative oplevelser med trafikanter, som fx taler grimt, er utålmodige eller dytter af dem, hvilket naturligvis ikke er okay.
For at minde de voksne om, at den forkerte adfærd ødelægger lidt af glæden for skolepatruljerne, har Rådet for Sikker Trafik og LB Foreningen, der ejer LB Forsikring, udarbejdet en ny kampagnefilm, som viser situationen fra skolepatruljernes perspektiv. Kampagnen er lavet i samarbejde med børnene i skolepatruljen, som har fået mikrofonen og med egne udtryk fortalt, hvordan de oplever situationen på skolevejen.
Det har resulteret i en kampagnefilm, hvor de voksne skal spidse øre. Skolepatruljen er nemlig en del af generation Alpha, som bruger udtryk og vendinger, der er volapyk for de fleste, der ikke er velbevandrede på Tiktok og i gamingmiljøet.
– Vi prøver med den nye kampagne og et glimt i øjet at minde trafikanterne om, at de har med børn og unge at gøre, som tydeligt aflæser deres adfærd i trafikken. Frustrationer og tidspres om morgenen kender mange måske nok, men det skal naturligvis ikke gå ud over skolepatruljen, siger Mikkel Klausen, Chef for Uddelinger, Udvikling & Kommunikation i LB Foreningen.