Tre lærere på Sorø Privatskole har netop gennemført uddannelsen ”Alkalær”, der er en metode, som sikrer, at alle elever i de yngste klasser kan lære at læse, når undervisningen foregår individuelt og i elevens eget tempo.
De tre lærere, Lenette Poulsen, Helle Kæstel Hansen og Lotte Hjermitslev Larsen (foto), modtog onsdag den 7. november et diplom for, at de er certificerede Alkalær diplom-undervisere. Uddannelsen er foregået gennem halvandet år i et forløb, hvor der er vekslet mellem teoretiske oplæg, som lærerne har arbejdet med i praksis i deres O. klasser på skolen.
”Vi er meget begejstrede for metoden, som har været testet på tusindvis af børn. De er sikre på at lære at læse, når undervisningen foregår individuelt og i elevens eget tempo. Forudsætningen er, at barnet er motiveret, har et sprog og et velfungerende sanseapparat,” siger Lenette Poulsen.
Alkalær-metoden tager udgangspunkt i alfabetets og sprogets lyde, fordi det at læse er at sætte lyde sammen til ord.
”Børnene er vilde med at lære at læse efter den nye metode, så det er en fornøjelse at gennemføre undervisningen i vores yngste klasser. En anden sidegevinst er, at vi får alle elever med. De lærer alle sammen at læse, og som lærere har vi fuldstændig styr på, hvilket læseniveau den enkelte elev befinder sig på,” siger Helle Kæstel Hansen.
I sidste skoleår arbejdede man efter Alkalær-metoden i skolens tre 0.klasser. I år arbejder man foreløbig videre med én 1. klasse, men det er planen, at alle 0. og 1. klasser fremover skal følge metoden.
”Resultaterne taler allerede for sig selv. Sidste år lærte alle eleverne i 0. klasse at læse. Metoden betyder også, at vi har mulighed for at sætte ind over for de elever, som tidligere havde læsevanskeligheder, fx i form af ordblindhed. Dermed undgår disse elever ekstra læseundervisning senere i deres skoleforløb,” siger Lotte Hjermitslev Larsen, der p.t. arbejder videre med den såkaldte læsetrappe i sin 1. klasse, hvor eleverne i deres helt eget tempo gradvist øger deres læsefærdigheder.
Sorø Privatskole har yderligere en Alkalær-uddannet lærer, nemlig Camilla Schnack Rasmussen, der har taget uddannelsen under en tidligere ansættelse i en anden kommune. P.t. er 500 lærere uddannede i Alkalær-metoden i Danmark.