Det kan være svært at se, hvem der har brug for en ekstra hånd, for ikke alle handicap er synlige. Derfor tilslutter Movia sig nu, som den første kollektive transportudbyder, til Solsikkeprogrammet for at sætte fokus på usynlige handicap og gøre det nemmere for medrejsende og personale at tilbyde hjælp.

For personer med usynlige handicap, som for eksempel autisme, alzheimers, hjerneskade, ADHD, angst eller PTSD, kan det være stressende at være i ukendte omgivelser, og det kan være ekstra svært, hvis man samtidig har vanskeligt ved at bede om hjælp. Det kan også være svært for omgivelserne at gennemskue, at de har at gøre med en person, som har brug for ekstra tålmodighed, forståelse eller tid.

Derfor sætter Movia, som den første kollektive transportudbyder, som led i sit tilgængelighedsarbejde, nu fokus på problemet. Det sker med Movias indtræden i Solsikkeprogrammet, der også rummer større danske lufthavne og virksomheder som Lego House, Lalandia, Givskud Zoo og Tivoli.

Solsikkeprogrammet skal fremme forståelsen for kunder med usynlige handicap. Formålet er at gøre det usynlige synligt, når kunden oplever, der er brug for det. Konkret sker det ved, at kunder bærer en særlig Solsikkesnor, hvilket tydeligt signalerer til personale og omverden, at man kan have brug for lidt ekstra tid, tålmodighed eller hjælp. Solsikkesnoren giver ingen særlige fordele, men fungerer som et signal til chauffører, billetkontrollører og medrejsende om, at personen kan have behov for ekstra hensyn.

Movia iværksætter en informationskampagne, som skal udbrede kendskabet til Solsikkeprogrammet og oplyse busoperatører, vognmænd, chauffører, billetkontrollører og medrejsende om, hvad Solsikkesnoren betyder og hvad man signalerer ved at bære den.

Det er frivilligt, om man vil bære Solsikkesnoren. Solsikkesnoren kan købes på solsikkeprogrammet.dk