Udtalelse fra SF Sjællands ordinære repræsentantskabsmøde i Sorø d. 30. maj 2021:
Vi mener i SF, at vi skal satse på udvikling af vores regionale lokalbaner i stedet for at satse på afvikling, og det ser nu ud til at være lykkedes SF at få skabt opbakning til renoveringen af Østbanen både i Regionsrådet og blandt flere partier i Folketinget – især på grund af et solidt arbejde både af vores regionsrådsmedlemmer og af vores folketingsmedlemmer.
Det er et stykke arbejde, som SF kan være stolte af, men processen er langt fra forbi endnu.
For selv om Østbanen har været i centrum denne gang, har det også igen fastslået, hvor vigtige lokalbanerne er for Region Sjællands udvikling.
For få år siden var det Tølløse – Høngbanen, der var på spil i forhold til nedlæggelse, og det kom dengang til at stå meget klart, at lukning af en jernbane bliver opfattet som et tegn på, at et område er under afvikling. At bevare og renovere en jernbane signalerer stabilitet og tro på fremtiden, så at nedlægge jernbaner vil modvirke arbejdet med at få skabt bedre sammenhæng i Danmark.
Det giver heller ingen mening i forhold til en mere miljøvenlig transportsituation, for det vil – udover at gøre et lokalområde mindre attraktivt – også betyde en kraftigt forøget biltrafik.
SF mener at, der skal satses på at udvikle alle vores 4 lokalbaner, der tilsammen transporterer tæt ved 4 millioner passagerer næsten 90 millioner passagerkilometer om året. De skal gøres miljøvenlige med batteritog og så skal der sikres, at lokaltogene passer med de regionale toge og med buslinjerne.
Et første skridt kunne være at forlænge Tølløse – Høngbanens rute til Holbæk, så der var direkte forbindelse mellem Holbæk og Slagelse uden et skift i Tølløse.