I forlængelse af Svante Svanhofs tidligere læserbrev på Dit Sorø har Mikael Kienitz, Dianalund, følgende svar:
Omfartsvejen er jo tænkt for at nedsætte trafikken i Tersløse og vel nok mest på rute 219 igennem Tersløse. Som tidligere påpeget, er der endnu ikke kommet virkelige vægtige grunde til, at omfartsvejen skal være den østlige løsning.
De positive ting er at:
Man fra Dianalund kan nå motorvejen nogle få minutter hurtigere end nu? (Et tvivlsomt argument)
Man får fjernet en lille del af trafikken fra Tersløse, som skal direkte til Dianalund.
De virkelige negative ting kan jo nævnes:
Man får ikke reduceret den alvorlige transittrafik igennem Tersløse rute 219!
Kommunens forslag gennemskærer et i kommuneplanen udlagt kulturmiljøområde øst for Tersløse!
Østforslaget går direkte igennem Dianalund Vandværks vandindvindingsområde.
Yderligere fordyrelse ved flytning af en boring og de andre 2 boringer ligger betænkeligt tæt ved kommunens forslag. F.eks i tilfælde af haveri af kemikalietankvogn!
Man ødelægger et kulturhistorisk område uigenkaldeligt!
Man får forøget forurening af grundvandet fra vandafstrømning fra vejen (asfalt, olierester, kunststof rester fra bildæk og salt)!
Trafiktællingerne er utroværdige, idet de efterlader ca. 600 biler i Tersløse dagligt og 300 lastbiler kører til Dianalund dagligt
Østforslaget bliver ca. dobbelt så dyrt som sydvest/vest forslaget, hvis det skal være en total løsning af trafikproblemerne i Tersløse.
Langt mindre gene for lodsejerne ingen nedrivninger.
Østforslaget vil gennemskære ca. 10 matrikler. Sydvest/vest kun 7 matrikler.
Yderligere 2 af Dianalund Vandværks boringer er i en meget betænkelig tæt afstand til den østlige omfartsvej
Alle disse ting, både de negative og positive, løser sydvest/vest forslaget et hundrede procent.
Det er rigtigt, at anlægsarbejder altid vil være til ulempe for nogen, men man behøver ikke lave anlægsarbejder, der ikke løser problemerne og samtidig er dobbelt så dyre. Det ville være vanvid!
Svante Svanhof får trafikken ca. 200 meter væk i forhold til nu, som er i forhaven. Sydvest/vest vil efter få år heller ikke være synlig, og man kan jo fartbegrænse til 60 km/t for det er mere end de 50 km/t ,der nu er igennem Tersløse og uden gener!
Der er stadig begrænsninger for dem, der er imod kommunens forslag på Facebook “Omfartsvejen uden om Tersløse – NU”.