De sociale medier er svære at komme uden om, hvis du vil markedsføre din virksomhed digitalt. Men hvor giver det bedst mening for din virksomhed, at du lægger dine penge og kræfter?
Der blev kradset godt i overfladen af det spørgsmål, da medlemmer af Sorø Handel og Service mødtes på Comwell Sorø den 16. april, hvor SoMe-specialist Peter Svarre kom på besøg.
Han fortalte om udviklingen af pr og markedsføring, fra de nemme dage, hvor man bare kunne købe en annonce i avisen og sende en pressemeddelelse, til dét, der i dag er en jungle af muligheder, styret af udenlandske techgiganter med uigennemskuelige algoritmer.
Med masser af konkrete eksempler fortalte Peter Svarre om tidens mest udbredte sociale medier, Facebook, Instagram og LinkedIn, hvordan de hastigt forandrer sig, og hvordan man som virksomhed kan få mest ud af sin tilstedeværelse.
Det er stadig vigtigt at have en hjemmeside, og at den bliver fundet. Peter Svarre brugte sig selv som eksempel, idet Bettina Nielsen, næstformand i Sorø Handel og Service jo have fundet frem til netop ham, ved at ‘google’ ‘foredrag og undervisning i sociale medier’. Linkbuilding og andre former for søgemaskineoptimering (SEO) er således stadig noget, man er nødt til at bruge ressourcer på.
Oveni dette er kommet utallige andre muligheder for at fortælle de gode historier og involvere sin målgruppe. Men hvis man skal være en stjerne på SoMe-himlen, skal man være som den gode bordherre- eller dame og helst ikke tale for meget om sig selv, understregede Peter Svarre. Man skal lytte og lade andre komme til orde.
Medlemmer af Sorø Handel og Service får mulighed for at få meget mere viden og praktisk kunnen på det kursus, som Peter Svarre holder i Sorø den 7. oktober. Kurset koncentrerer sig om Facebook, Instagram og LinkedIn.