Af Regitze Falkner Larsen, mor til fire skønne unger
Det må have været et sandt mareridt til afgangseksamen for rigtig mange 9. klasses-elever. I hvert fald for de ordblinde elever, som bruger AppWriter fra Wizkids som hjælpemiddel, fordi der på eksamensdagen var fejl i programmet. Med andre ord betyder dette, at ordblinde elever til 9. klasse afgangseksamen i diktat og læsetest, ikke fik adgang til deres kompenserende hjælpemidler fra Wizkids. Det er på trods af at leverandøren så sent som i mandags oplyste, at alle udfordringer med deres program var løst.
Det var den udmelding som ordblindeforeningen har været ude med.
Som ordblind mor til en super skarp datter med ordblindhed, er jeg alvorligt bekymret for Børne- og Undervisningsministeriets totale mangel på respekt og forståelse for det mareridt, som de ordblinde elever er blevet trukket igennem.
For min datter kæmper i forvejen med at få en ordentlig karakter i skriftlig dansk. Når Børne- og Undervisningsministeriet så vurderer, at de kompenserer for systemfejlen under en eksamen, ved blot at tilbyde eleverne at få overført deres standpunktskarakter, så vidner det om mangel på forståelse for, hvad afgangseksamen gå ud på. Det eneste rigtige at gøre i denne type situation er, at tilbyde den ordblinde elev valget mellem en ny eksamen eller at få sin standpunktskarakter overført.
At Børne- og Undervisningsministeriet så kun har tilbudt at de ordblinde elever kan få overført deres standpunktskarakterer, er simpelthen ikke godt nok. Ikke i en tid med corona, hvor eleverne har været hjemsendt i ca. 100 dage ud af et skoleår på 200 dage. Vel og mærke elever, der er ordblinde, og som er afhængige af hjælpemidler. Vel og mærke elever, som havde set frem til deres eksamen, idet den eksamen muligvis kan trække deres standpunktskarakter op.
Og ellers vil jeg meget gerne bede Børne- og Undervisningsministeriet om at give mig svar på, hvad jeg så skal sige til min datter næste år til hendes eksamen, når hjælpemidlerne endnu en gang fejler.