Samarbejde mellem Pedersborg Skole og Hørkram tiltrækker international opmærksomhed, og torsdag den 14. november besøgte repræsentanter fra Hørkram, Pedersborg Skole og Sorø Erhverv UNESCO i Paris.
Leder af Pedersborg Skole, Helene Bæhr, er netop vendt hjem fra Paris, hvor hun sammen med HR- og økonomidirektør i Hørkram, Lone Petersen, og konsulent i Sorø Erhverv Ditte Pi Christensen var inviteret til at besøge UNESCO og fortælle om Sorø Kommunes skole-virksomhedssamarbejde.
I international sammenhæng er det nemlig ret unikt, at eleverne på Pedersborg Skole allerede som led i deres folkeskoleundervisning arbejder med bæredygtighed og bæredygtigt iværksætteri i samarbejde med lokale virksomheder som Hørkram.
Skoleleder Helene Bæhr siger:
– Det var en kæmpe ære at blive inviteret af UNESCO og få lejlighed til at møde mennesker fra uddannelsessektoren i hele verden. Det, som gjorde mest indtryk på mig, var at opleve, at der er en enormt stærk fælles vilje til at arbejde med den bæredygtige dagsorden.
HR- og Økonomidirektør i Hørkram, Lone Petersen, siger:
– Det var positivt at opleve, at der var en stor interesse for at høre, hvordan vi arbejder med bæredygtighed i Hørkram. Desuden var det spændende at få et indblik i UNESCO’s arbejde og at høre om, hvor forskellige udgangspunkter man har for at arbejde med den grønne omstilling i de forskellige lande.
Ditte Pi Christensen fra Sorø Erhverv
– Det er tydeligt, at den grønne omstilling sætter dagsordenen – også internationalt. Så når vi fra Sorø Erhvervs side netop sætter fokus på at formidle bæredygtighed til de lokale virksomheder, så er vi en del af en global bevægelse. Gennem skole-virksomhedssamarbejdet kommer den grønne omstilling på dagsordenen hos både virksomhederne og hos skoleeleverne.
Globalt medborgerskab
Pedersborg Skole er nu ved at ansøge om at blive optaget i Verdensskolenetværket , hvor skoler i hele verden arbejder med både grøn omstilling og globalt medborgerskab.
– Vi skal fortsætte vores samarbejde med de lokale virksomheder om at skubbe på den grønne omstilling på alle mulige måder, og så skal vi uddanne vores elever, så det bliver naturligt for dem at tænke bæredygtigt og at tage et globalt medansvar, siger Helene Bæhr.