På grund af massive rekrutteringsudfordringer, som også ses i de omgivende kommuner, oplever Sorø Kommune nu, at det er vanskeligt at dække alle opgaver i hjemmeplejen og på plejecentrene.
På tværs af hele landet oplever sundhedsvæsenet store udfordringer på bemandingen. På sygehusene er det blevet mødt med en hjælpepakke, som skal lukke de værste huller hen over vinteren. Men også i kommunerne kunne man have ønsket sig en ekstra støtte i den kommende tid.
Kommunerne oplever det samme pres på bemandingen, når vintersnueramte, coronasmittede, -testede og nære kontakter må holde sig fra arbejdet.
Det betyder, at det er svært at dække alle vagter i Sundhed og Omsorg, og at nogle borgere vil opleve, at de ikke kan få alle de visiterede ydelser.
”Vi er ved at kortlægge, hvor udfordringerne særligt er forankret. Det er umiddelbart særligt kritisk i hjemmeplejen, men plejecentrene er også påvirket,” siger Annette Homilius, der er social- og sundhedschef i Sorø kommune.
Alle opgaver i de kommende dage og uger vil blive prioriteret, og generelt går området ind i det, der svarer til weekendbemanding.
Det samme gør sig i øvrigt gældende for de private fritvalgsleverandører.
”Alle knokler for at få det her til at hænge sammen. Mange medarbejdere tager ekstravagter, selvom de er pressede i forvejen, og det anerkende vi,” siger Lars Schmidt, formand for Social og Sundhedsudvalget i Sorø Kommune.
Ledelsen kigger på alle muligheder for at løse situationen bedst muligt, men selv med et stort fokus på rekruttering til ledige stillinger, på at skaffe vikarer og på fastholdelse, så er det noget, som flere borgere kommer til at mærke.
Det betyder, at brugerne af hjemmeplejen og beboerne på plejecentrene kan opleve en lidt reduceret service i den kommende tid – fortrinsvis på rengøring.
”Alle berørte borgere vil blive kontaktet af kommunen. Vores medarbejdere taler med dem om, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre, og så tilpasser vi hjælpen ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov,” siger Annette Homilius.
Der bliver sendt en orientering i E-Boks til alle borgere, som er i berøring med hjemmeplejen. Borgere, der er fritaget fra at bruge digital post vil modtage et fysisk brev i stedet.
Selvom det er en beklagelig situation, så håber udvalgsformand, Lars Schmidt, at borgerne kan forstå og acceptere situationen i en begrænset periode:
”Vi har stået i lignende situationer før. Og der er det min oplevelse, at borgerne selvfølgelig er meget ærgerlige over, at ikke alt kan glide som det skal. Man kan opleve, at man ikke får det, man mener at have krav på. Men hvis man bliver vred over det, så håber jeg, at man ikke lader det gå ud over de medarbejdere, som man møder. For de gør alt hvad de kan for at få enderne til at hænge sammen,” siger Lars Schmidt.