Et af landets ældste bilhuse bliver nu en del af den hurtigvoksende værkstedskæde CarPeople. Indehaver fjerner skiltene med VW og Seat og glæder sig over friheden til at kunne servicere et bredere kundesegment.
Da Georg Ejlersen i 1942 åbnede sit værksted på Pedersborg Torv i Sorø, havde bilerne, som mekanikerne skruede på, navne som Morris Eight og DKW F8. Siden da har værkstedet haft forskellige specialer og har i de seneste 35 år været autoriseret VW- og senere hen Seatforhandler. Nu skriver bilhuset igen historie og bliver en del af landets hurtigst voksende værkstedskæde, CarPeople. Beslutningen er truffet med indehaver Niels Georg Ejlersen, som Georgs barnebarn ved roret, og han glæder sig til at blive del af et fællesskab, hvor alle arbejder sammen.
– Udgifterne som mærkeværksted bliver bare ved med at stige, uden at omsætningen følger med. Så jeg har længe kunnet fornemme, at vi skulle ændre kurs. Da CarPeople henvendte sig, var det som et kald fra himlen. CarPeople har med FTZ i ryggen en enorm stærk organisation, forklarer Niels Georg Ejlersen, og uddyber:
– Det er tydeligt at mærke, at CarPeople lægger mange kræfter i, at vi skal sælge biler solidarisk. De er den eneste kæde, der hjælper medlemmerne med at skaffe biler, og så er der en klar forståelse for, at vi er stærkere i fællesskab. Så hvis du køber en bil hos CarPeople i Nordjylland, gælder serviceaftalen også hos os i Sorø.
CarPeople Sorø fortsætter som forhandler af Subaru og bliver samtidig en af Danmarks første forhandlere af det ny kinesiske mærke Maxus, der udelukkende har elbiler på programmet.
Går efter mærkeværksteder
Som mange andre mærkeværksteder oplever Georg Ejlersen & Søn, at kravene om investeringer i bilhuset fra de autoriserede importører bliver konstant skrappere, mens mulighederne for indtjening daler.
Denne tendens er i høj grad også blevet bemærket i CarPeople, der har indrettet koncept og serviceydelser, så de passer til dem, mærkeværkstederne kender og er vant til. Finn Thomsen, der er kædechef i CarPeople, har i det seneste år været på en regulær Danmarksturne blandt mærkeforhandlere og -værksteder.
– Importørerne strammer løbende skruen over for bilhusene, og det har fået mange af dem til at søge andre løsninger, hvilket Georg Ejlersen & Søn er et typisk eksempel på. Det er lige sådan nogle bilhuse, vi gerne vil i dialog med, da de blandt andet har en høj standard inden for kundepleje og service. Niels Georg Ejlersen og hans medarbejdere er vant at levere den bedste kvalitet – præcis som hos CarPeople, siger Finn Thomsen.
Georg Ejlersen & Søn er CarPeople-medlem nummer 43. Dermed har den fremadstormende værkstedskæde næsten fordoblet antallet af medlemmer på halvandet år.
Ingen forskel i service
Niels Georg Ejlersen glæder sig til at kunne udvide kundegruppen, når virksomheden går fra at være mærkeværksted til full-service-værksted.
– Der er rigtig mange kunder, der har fravalgt os på grund af VW- og Seat-skiltene på facaden. Der er et enormt stort marked for service af almindelige biler. Det har været vigtigt for mig, at alle vores trofaste kunder igennem generationer fortsat er meget velkomne, og de vil ikke kunne mærke nogen forskel i personalet eller servicen, forsikrer Niels Georg Ejlersen.