Elever og lærere på Sorø Privatskole har i den første Corona-uge hjemme haft en del udfordringer med at finde hinanden i undervisningssituationen. Flere lærere har oplevet, at efter den første indkøringsperiode har man nu fundet ind i et godt samarbejde. Men det er anderledes, end alle er vant til – og både elever og lærere savner hinanden – og skolen.
Julie Andersen, klasselærer i 4X, fortæller, at det var en lidt kaotisk start at komme i gang med fjernundervisningen, både for lærere, elever og forældre:
”Frustrerede forældre skrev og ringede i ét væk. Der var problemer med IT-teknik og ipads, misforståelser af opgaver og for mange, uoverskuelige opgaver. Mest af alt gav det problemer i hjemmene, at forældrene skulle fungere som lærere for deres egne børn, når de samtidig selv skulle arbejde og overholde deadlines. Først da vi besluttede, at der ikke skulle skrives mere ud og ikke lægges flere lektier i lektiebogen, faldt der ro på,” siger Julie Andersen.
”Både forældre og elever fremhæver, at de er så glade for de videohilsner, vi lærere ligger ud. På en sær måde har det at skulle ”være sammen hver for sig” bragt et tættere samarbejde mellem lærere og forældre,” siger Julie.
Skønt at se eleverne
Thomas Wenzell Aziz underviser 9.Z digitalt på nettet, mens alle kan se hinanden,
”Det var virkelig sjovt at opleve eleverne i deres private sfærer, mens undervisningen foregik på computeren. Nogle gik ned og hentede en tår vand, mens undervisningen stod på, og så fulgte vi jo alle med. Andre fik pludselig besøg af en lillesøster eller en kat. Vigtigst af alt for mig var dog, at det var SÅ skønt at se dem alle igen. Og dem, hvis kamera/internetforbindelse ikke tillod billede, deltog også, via chatfunktionen, eller bød ind i samtalen uden billede,” fortæller Thomas.
Han nævner, at Cecilie, der bor i Stenlille, ikke kunne få sin mikrofon til at virke. Så hun ringede op til Hera fra Glumsø, og når Cecilie så ville byde ind med noget, holdt Hera telefonen på medhør op til sin egen mikrofon, og med en snert højtalerskrat gik det hele fint igennem.
Imponeret over opbakning
”Jeg synes, vi er kommet godt fra start, selvom der har været en del problemer med vores portaler og onlinetjenester, da systemerne er max presset, men nu har undervisningen og dialogen fundet et fornuftigt leje”, siger skoleleder Nanna Kofoed Øhrgaard.
Jeg er imponeret over, hvordan vores forældre, støtter op om skolen og undervisningen, velvidende, at de ikke er uddannede skolelærere allesammen, at de også har et job at passe, og der samtidig kan være store konsekvenser mht. arbejde og løn i nogle familier. Små børn, lektier, job og meget få relationer kogt sammen i de små hjem kan komme til at presse selv de bedste og ressourcestærkeste familier. Det er her vi skal passe på hinanden, siger Nanna.