Fem elever fra 7.Y på Sorø Privatskole har netop deltaget i videnskabskonkurrencen ”Scandinavian innovation Award”. Konkurrencen skulle have foregået i Norge men blev pga. corona-situationen afviklet som et online-arrangement.
“Scandinavian innovation Award (SIA)” er en konkurrence, som har fokus på de mest innovative forskningsprojekter fra “First Lego League”, der er en årlig videnskabsturnering for skoleelever. Her dyster hold fra forskellige skoler mod hinanden om den bedste projektopgave inden for et fælles, samfundsaktuelt og naturvidenskabeligt emne.
I Skandinavien var 280 hold nomineret til finalen, hvor en jury udvælger de 10 bedste til at dyste. Her har SPRS være blandt de 10 bedste for andet år i træk.
Holdet fra SPRS leverede tre videofilm, der præsenterede hhv. deres by, deres hold og deres forskningsprojekt under temaet ”Replay – få flere mennesker til at dyrke motion”. Videoen gav et bud på, hvordan man får flere til at lege og være aktive allevegne.
Holdet har forsket i konstruktion og innovation af en udendørs træningsbane, som med avanceret sensorteknologi skulle medvirke til at gøre banen interaktiv og motiverende. Via en app ville man kunne følge sin træning og gøre sig bedre. Holdet har samarbejdet med en idrætsspecialist for at udvælge redskaber, som både tilgodeser træning for hele kroppen, mulighed for teknologi og minimering af skader.
Sorøs borgmester Gert Jørgensen har været med på råd i forhold til tilladelser og kommunens syn på ideen, ligesom erhvervsmanden Lorentz Jørgensen har givet holdet indblik i, hvordan man kunne finansiere sådan et projekt.
”Vores elever leverede en fremragende præstation, og jeg er meget imponeret over deres indsats, både under konkurrencen og ikke mindst i deres koncentrerede forberedelse, der er foregået på onlinemøder fra november til april. Her har de fem elever hver tirsdag og torsdag efter skoletid og frem til kl. 17 arbejdet med projektet. De har udelukkende været i kontakt med hinanden og mig via skærmen. Det er en sej og dedikeret indsats, der fortjener stor ros,” siger elevernes lærer Carsten Sørensen.
Også skoleleder Nanna Kofoed Øhrgaard er begejstret for holdets indsats: ”Jeg er imponeret over den arbejdsdisciplin og målrettethed, som har kendetegnet holdet gennem vinteren og foråret. De har gjort det virkelig godt og har udført et gennemarbejdet og spændende projekt, som vi alle kan lære noget af.”
Holdet blev ikke placeret blandt de første finalen, men det skygger ikke for de fem elevers fremragende præstation.