PRESSEMEDDELELSE
Digital Post – hvad er nu det?
Hvis du tilmelder dig Digital Post, kan du få svar fra det offentlige på mail. Du slipper for rod og ringbind, og du har adgang til dine dokumenter fra enhver pc med netadgang.
”Få svar fra det offentlige på mail – tilmeld dig Digital Post” – lyder et af budskaberne i Sorø Kommunes nye selvbetjeningskampagne, som i disse dage ses blandt andet i lokalavisen og biografen.
Men Digital Post, hvad er nu det for noget? Kan jeg ikke bare sende en e-mail?
”Som offentlig myndighed må vi ikke svare på en e-mail, hvis den indeholder personfølsomme oplysninger som eksempelvis et cpr-nummer. Det er simpelthen ikke sikkert nok. Hvis vi som kommune skal kunne maile til folk, skal de derfor have oprettet en særlig mailkonto via deres e-Boks. Og gør man det, så kan man til gengæld få al sin post fra kommunen elektronisk, lige ind i e-Boksen,” siger Bodil Thomsen, borgerservice- og it-chef i Sorø Kommune. Hun forklarer at en almindelig e-mail er ikke særlig sikker. ”At sende personfølsomme oplysninger på mail, svarer omtrent til at skrive det på et åbent postkort. Derfor kan vi som offentlig myndighed ikke svare på en almindelig mail,” siger Bodil Thomsen.
”Men elektronisk kommunikation er jo nemt og bekvemt, og rigtig mange borgere vil hellere end gerne kunne maile med det offentlige. Derfor opfordrer vi alle til at tilmelde sig Digital Post – så har vi muligheden for den nemme dialog,” siger Bodil Thomsen.
Slut med rod og ringbind
Hvis man er tilmeldt Digital Post, får man al post fra Sorø Kommune sendt til sin e-Boks. Det gælder for eksempel svar på boligstøtteansøgning, brev om tilbud om børnehaveplads, pensionsopgørelser eller brev om ejendomsskat. Her kan man gemme dem, så længe man vil, printe dem eller skrive svar til kommunen. Og man kan tilgå dem fra enhver pc med internetadgang, når blot man bruger sin NemID.
Men er der så ikke en risiko for, at jeg overser et vigtigt brev?
Man kan vælge at få sendt en SMS eller en e-mail til sin almindelige mail, når der er ny Digital Post – præcis som man kan i dag med e-Boksen.
Tilmeld dig Digital Post på www.straXen.dk.
Du skal have en NemID for at kunne tilmelde dig Digital Post. Bestil din NemID på www.nemid.nu eller kom ind i Borgerservice eller på biblioteket og medbring billedlegitimation (pas eller kørekort). Så kan vi hjælpe dig med at aktivere NemID’en, så det hele virker når du går.