Fire elever står på scenen foran 1.000 mennesker, når de spiller hovedrollerne i De Tre Musketerer, som opføres i forbindelse med skolefesten på Sorø Privatskole. Skolefesten, der er for elever, forældre og medarbejdere, finder sted i Sorø Hallerne lørdag d. 11. marts, fortæller skolen i en pressemeddelelse:
Musicalen er det helst store omdrejningspunkt i skolefesten på Sorø Privatskole. I år fremfører eleverne på 7.-9. årgang, der har vagt linefaget Drama & musik, musicalen De Tre Musketerer, som de har øvet siden skoleårets start.
Musikken er en god blanding af nye og gamle numre, så der bliver noget genkendeligt for både små og store. Et af numrene er tilmed af Soransk oprindelse, da Danser med Drenge nummeret ”Vi skal nok få gjort en mand ud af dig”, som blev skrevet på Sorø Akademi i 1967 af Henrik Stanley Møller og Klaus Kjellerup, indgår i musicalen.
Vi har taget en snak med musicalens fire hovedrolleindehavere, musketererne Aramis, Athos, Porthos og D’artagnan, Marius fra 8.X og Magnus, Kristian og Jonas fra 9.Y på Sorø Privatskole.
Hvad har I tidligere medvirket i?
”Jeg har spillet med i et julestykke, jeg ikke kan huske, hvad hedder,” svarer Marius, mens Magnus fortsætter og fortæller, ”jeg har været med i Det store indbrudseksperiment på Kanal 5, og på skolen har jeg været med i Folk og røvere og i Kardemomme by, Nattegalen, Grease og Katrine & Troldmanden.” Kristian er i tvivl om, hvorvidt hans baggrundsdans i Grease tæller med, men han har ”spillet med i Klodshans, Folk og røvere og Kardemomme by, Nattegalen, og Katrine & troldmanden på skolen.” ”Jeg har medvirket i en kortfilm, der hedder Elendige Liv, på en filmskole, og på skolen har jeg spillet med i Folk og røvere i Kardemomme by, Nattergalen, Grease og Katrine & Troldmanden,” afslutter Jonas.
Hvad fik jer til at vælge linjefaget Drama & musik?
”Fællesskabet og den fede dramauge op til skolefesten,” forklarer de alle enstemmigt. ”Og, hvis man kan lide at få noget kredit, den der time efter, hvor alle kommer og roser én,” supplerer Jonas med lys i øjnene.
Kan I kort fortælle, hvad De Tre Musketerer handler om?
”Det handler om den her dreng, som bliver medlem, kommer ind, i det her musketerselskab, hvor han kommer ud på en mission og finder sig en smuk kæreste,” fortæller Jonas, mens de andre nikker enigt.
Er der en morale eller pointe I jeres version af De Tre Musketerer?
”Du bevæger dig op i samfundshierarkiet ved at slå nogen ihjel. Bedrag betaler sig,” siger Kristian med et smil efter lidt betænkningstid blandt de andre.
Hvordan har I øvet jer?
”Jeg har brugt min mor i forhold til at øvre replikker. Hun læser alle de andre replikker op. Det hjælper godt,” starter Jonas ud. ”I timerne spiller vi hele stykket igennem, arbejder med accent, ansigtsudtryk og koreografi,” forklarer Kristian og Magnus, mens Marius forsætter og fortæller, at de ”i starten af året lavede fællesskabsopbyggende lege, for at få folk ud af deres comfort zone.”
Spiller I jeres karakter, som jer selv, eller 100% som jeres karakter?
”Jeg tror man skal være ret professionel for at kunne spille sin karakter 100%. Vi prøver så meget vi kan, at spille den karakter,” svarer Jonas. ”Pernille (red. instruktør) ønsker faktisk, at vi får os selv med ind i det, så vores egen person og karakter smelter sammen til en. Det er en nemmere måde, at komme tæt på sin karakter,” supplerer Kristian, mens han viser det med hænderne.
Hvordan er det at spille sammen med andre elever?
”Det er nemt”, fastslår Marius kort. ”Det er ret nemt. Det kan hurtigt blive useriøst, men man er måske mere villig til at overskride grænser, fordi vi alle er elever. Men måske det er modsat for andre. 7. klasser kan have det svært med at bryde grænser overfor os, fordi vi er ældre sådan,” understreger Jonas, der selv går i 9. klasse.
Hvordan forbereder I jer, før I går på scenen?
”Slapper af, går i bad, får det ud af hovedet,” svarer Jonas, mens Marius fortsætter og forklarer, at han ”ikke vil tænke for meget over det, man spiller FIFA, og at Kristian helt sikkert ser en film.” ”Og så læser man lige replikkerne igennem en sidste gang eller 100,” tilføjer Jonas, som den mere scenevante af dem. ”Man går på toilettet. Og så skal man gøre sig nogle forberedelse i tilfælde af, at det går galt. Man skal bede de højere magter om succes og have en Plan B klar. Man skal virkelig kunne sine replikker,” pointerer Kristian alvorligt. ”Og lige før, drikker man en masse vand. Jeg kunne næsten ikke tale sidste år, fordi alt mit mundvand forsvandt. Jeg måtte virkelig suge alt det ud, jeg kunne, mens Anna (red. elev i sidste års musical), sagde sine replikker,” tilføjer Jonas, mens han ser meget tørstig ud. ”Der er også den fælles opvarmning for alle på holdet, lige inden vi går på scenen, hvor vi står i rundkreds for at løsne op og varme stemmen op, og Tor (red. dirigent) synger shu ba ba, shu ba ba,” minder Magnus, de andre om.
Hvad er det bedste ved at lave skuespil?
”Det der klimaks, der er, og der bagefter, hvor man indser den sidste uge har været noget af det vildeste, og at man bare gerne vil spole tiden tilbage og genopleve det hele igen. Sidste år var jeg næsten ved at græde, fordi jeg vidste, det var sidste gang vi stod på scenen sammen,” svarer Jonas, mens de andre hurtigt erklærer sig enige. ”På trods af at Homo sapiens som race er et vanedyr, så ønsker vi at opleve og studere andre personer og få indblik i nye kulturer. Derfor finder vi interesse i skuespillet og muligheden for at sætte os ind i andre karakter og spille skuespil,” fortæller Kristian med stor overbevisning, mens han nøje overvejer sine ord. ”Jeg ville gerne have valgt det (red. Drama & musik) alle år, fordi jeg godt kan lide at underholde andre,” tilføjer Marius. ”Det er faktisk lidt trist, at vi ikke må spille det igen,” afslutter Jonas og henviser til det faktum, at musicalen kun bliver opført en gang til skolefesten.
Scorer man, når man har stået på scenen foran alle andre?
”Nu er det jo kun de små børn, som sidder oppe foran,” forklarer Magnus hurtigt, mens de andre prøver vige udenom et svar. ”7. klasserne gør måske,” siger Marius så. ”Lad det komme an på en prøve, vi smider jo trøjen i år,” slår Kristian fast med et smil, mens de bliver enige om, at ”måske gør man lidt”.
Er der noget specielt, man skal lægge mærke til i år?
”Dansene, helt sikkert, og koreografierne,” svarer Magnus seriøst. ”Jeg tror det bliver spændende med fægtningen,” tilføjer Kristian, hvorefter de bliver husket på den fægte instruktør, som kommer på besøg på skolen. Det glæder de sig alle til.
Om de fire hovedrolleindehavere
Navn: ”Marius Hjermitslev Larsen”
Rolle i De Tre Musketerer: ”Aramis”
Favorit skuespiller: ”Martha (red. elev på Drama & musik)”
Favorit film: ”Lion som jeg lige har set i biografen”
Favorit teater: ”Mama Mia i Operaen”
Fun fact: ”Jeg snakker i søvne”
Navn: ”Magnus Bruun”
Rolle i De Tre Musketerer: ”Athos”
Favorit skuespiller: ”Martha (red. elev på Drama & musik)”
Favorit film: ”Hotel Rwanda, som vi lige har set i historie”
Favorit teater/musical: ”Alladin.”
Fun fact: ”Jeg elsker brændte popcorn.”
Navn: ”Kristian Jydegaard Axelsen.”
Rolle i De Tre Musketerer: ”Porthos.”
Favorit skuespiller: ”Martha (red. elev på Drama & musik). Jeg er også en stor beundrer af Leonardo DiCaprio, fordi han er en vidunderlig dygtig skuespiller, der kan spille en stor diversitet af roller med stor overbevisning.”
Favorit film: ”Inception af Christopher Nolan. Eller film af Martin Scorsese eller Quentin Tarantino.”
Favorit teater/musical: ”Les Misserables i London.”
Fun fact: ”Jeg går ret meget op i ure.”
Navn: ”Jonas Fich Kristensen.”
Rolle i De Tre Musketerer: ”D’artagnan.”
Favorit skuespiller: ”Martha (red. elev på Drama & musik). Hun er virkelig god til at instruere én.”
Favorit film: ”The Shawshank Redemption med Morgan Freeman.”
Favorit teater/musical: ”Kong Arthur udendørsteater.”
Fun fact: ”Jeg putter altid trøjen i bukserne.”