Mødet mellem koncertpianisten Steen Pade og skuespilleren Henrik Jandorf søndag den 23. august på Tersløsegaard dubleres med en forestilling dagen før, lørdag den 22. august kl. 15.30. Der er åbnet for pladsbestilling på post@tersloesegaard.dk eller tlf. 7446 6770.

Koncerten med pianisten Steen Pade, der spiller vekselvis med skuespilleren Henrik Jandorfs oplæsning af Holberg-tekster, bliver nu opført to gange i den kommende weekend. Den annoncerede forestilling på søndag inde i Holbergs stue (foto) på Tersløsegaard er hurtigt blevet udsolgt. Derfor er det besluttet at dublere, så koncerten også gives på lørdag den 22. august kl. 15.30.

Der er begrænset plads, så det anbefales at sikre sig billet på forhånd. Det kan ske ved henvendelse til Tersløsegaards foreviser på post@tersloesegaard.dk eller tlf. 7446 6770.

Steen Pade er pianist og komponist, tidligere rektor for Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Jandorf er skuespiller, mangeårig fast medlem af ensemblet på Det Kgl. Teater og en stor Holberg-fortolker. Sammen vil de i halvanden time (med en indlagt pause, hvor Museet byder på en flydende forfriskning) spille udvalgte klaverstykker og deklamere tilhørende tekster af Ludvig Holberg.

Lørdag 22. august kl. 15.30
Klaverkoncert med Steen Pade og oplæsning af skuespiller Henrik Jandorf. Temaet er ”vand”, tolket i værker af Debussy, Chopin og Ravel samt udvalgte tekster af Ludvig Holberg. Forestillingen varer ca. halvanden time med indlagt pause, hvor der bydes på en forfriskning. Læs mere HER.
Entré: 125 kr.

NB. Meget begrænset plads. Koncerten er inden døre i Holbergs stuer. Pladsbestillilng tilrådes. Reservation: post@tersloesegaard.dk eller tlf. 7446 6770 (telefonssvarer)

PROGRAM for klaverkoncert med Holberg tekster lørdag 22. august kl. 15.30 og søndag 23. august kl. 15.30, fremført af Steen Pade og Henrik Jandorf.

• Læsning – om te- og kaffedrikning ….
• Debussy: Den sunkne katedral
• Debussy: Reflets dans l’eau
• Læsning – om vin og brusende blod …
• Chopin: Regndråbepræludiet
• Debussy: Jardin sous la pluie
Pause
• Ravel: Jeux d’eau
• Læsning – om fantasier og indbildte sygdomme …
• Pade: Drømmevande
• Læsning – om brændevin og kødelighed …
• Chopin: Barcarolle

Musik og vand

af Steen Pade
Til arrangementet i weekenden d. 22-23. august på Tersløsegaard har jeg valgt at spille musik, der på den ene eller den anden måde relaterer sig til vand. Dette sættes i relief af de Holbergtekster, som Henrik Jandorf læser op, og som på en noget mere prosaisk måde kredser om væskes vitale betydning for vores liv som mennesker.
Vand var en livslang inspirationskilde for Claude Debussy (1862-1918). Hans orkestrale hovedværk fra begyndelsen af 1900-tallet er simpelthen opkaldt efter havet, La Mer. Jeg indleder med hans berømte præludium La cathedrale engloutique (Den Sunkne Katedral), der støtter sig til myten om den oversvømmede by Ys uden for Bretagne. I et magtfuldt forløb hører og ser vi katedralen dukke op til fuldt dagslys, inden den igen forsvinder i de mystiske tåger, der indhyller den fra start.

Derefter spiller jeg det første af hans Images, Reflets dans l’eau, (Vandreflekser). Min visualisering af dette stykke støtter sig til Monets Åkander, med disse maleriers enestående fluktuerende farve- og skyggevirkninger.
Chopin skrev sine 24 præludier i klosteret Valdemosa på Mallorca i 1839 om vinteren, hvor det skal have været bitterligt koldt, og hvor man i hvert fald også må forestille sig, at det har regnet heftigt. Måske er det den forestilling, der har givet præludium nr. 15 dets kælenavn, Regndråbepræludiet. I hvert fald er det både originalt og dybt poetisk den måde, hvorpå Chopin opbygger stykket omkring en hypnotisk gentagen tone – hvad enten den nu repræsenterer ensformige regndryp eller ej.

Jeg slutter inden pausen med Debussys Jardins sous la pluie (Haver i regn). Titlen gør anden beskrivelse overflødig.

Ravel var lidt yngre end Debussy – han døde i 1937 – og udviklede en klaverstil, der har stærke lighedstræk med Debussys impressionisme. Han skrev Jeux d’eau, (Vandspil) da han var i slutningen af 20’erne. Måske er titlen en metafor for vandet som prisme, hvor forskellige lysindfald konstant får nye farver.

I mit eget stykke, Drømmevande, fluktuerer fjerne minder og følelser i en form, som ekspanderer en langsom melodi, der høres helt fra begyndelsen. Inspirationen til den melodi stammer fra udsigten til skærgården på Åland med havets betagende farve- og lysvirkninger.

Jeg slutter koncerten med Chopins Barcarole, et af hans seneste klaverværker. Barcarollen som genre er en traditionel folkesang sunget af venetianske gondolierer. I Chopins hænder bliver denne form transformeret til et kunstfærdigt og poetisk forløb, hvor særligt det harmoniske viser Chopin som forløber for Debussys og Ravels impressionisme.

Pressefoto