Af Mona Kelder Bouidar
Medlem af Børn 0g Undervisningsudvalget (A)
Forberedelsestid til pædagoger i dagtilbud er ikke en selvfølge, men kan vi styrke kvaliteten i Sorø Kommunes dagtilbud og dermed sikre bedre vilkår for både børn og pædagoger ved at ændre på det?
Hvad vil det koste, hvis pædagogerne i vores daginstitutioner skal have betalt forberedelsestid?
Hvad kan det tilføre i forhold til styrkelse af faglighed og arbejdsglæde, hvis pædagogerne får forberedelsestid?
Er der kommuner, hvor man har gjort sig brugbare erfaringer i forhold til timetal, økonomi og faglighed?
Det er spørgsmål jeg på socialdemokratiets vegne vil bede om at få belyst op til den kommende budgetproces.
Og hvorfor så det? Her blot et par eksempler fra den pædagogiske hverdag, der i den grad kalder på høj faglighed, grundighed og forberedelse. Forældremøder, tværfaglige konferencer, arbejdet med de 6 læreplanstemaer og udarbejdelse af DPU’ere, som er Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse, hvis ni udviklingsområder skal understøtte pædagogernes samarbejde om det enkelte barn, understøtte dialog og samarbejde med forældrene samt bidrage til den pædagogiske planlægning. Pædagoger spiller en meget central rolle i at skabe en tryg og lærerig hverdag, men manglende forberedelsestid gør opgaven vanskeligere.
Selvfølgelig forbereder pædagogerne sig i dag, men hvad går tiden fra? Børnene? Og måske kan vi gøre det en lille smule bedre? Vi forventer, at det vil medføre højere kvalitet i det pædagogiske arbejde, give bedre arbejdsvilkår og styrke rekruttering og fastholdelse af pædagoger.
