Af Bo Mouritzen

Medlem af Kommunalbestyrelsen for Enhedslisten i Sorø

Vi kan læse, at vi fra Enhedslisten igen har trådt Gert Jørgensen over tæerne, og det er vi da meget kede af. Problemet er blot, at den selvretfærdige fremstilling af arbejdet med tilsynet i almene boliger i Sorø Kommune, som Gert fremlægger det, overhovedet ikke harmonerer med virkeligheden.

Lad os starte med punkt 1:

Gert påstår, at Enhedslisten sparker en åben dør ind, og fællesmøde, der blev indkaldt den 10. oktober alene, skete på hans initiativ. Gert glemmer blot, at det først skete efter at Enhedslisten flere gange havde pointeret, at der var en beslutning i Kommunalbestyrelsen om at indkalde til mødet, og den beslutning ikke var blevet overholdt.

Efter tilstrækkelig mange rykkere, lykkedes det at få Gert til at indkalde til en workshop. Det gjorde vi fra Enhedslisten opmærksom på ikke var godt nok. Der skulle have været et dialogmøde mellem gruppeformændene, som forberedte det kommende styringsdialog møde.

Med lidt held, kan vi i denne periode nå at afholde to af de besluttede møder, men da der holdes styringsdialogmøder hvert år, og vi er valgt for en fire-årig periode, så kræver de ikke meget hovedregning at se, at der mangler noget.

Det kan da også undre, at mødet i 2023 blev holdt i oktober, mens det næste møde blev holdt i første kvartal 2025. Hvorfor denne disharmoni og hvorfor først efter Enhedslisten igen har påpeget, at det kniber med at overholde beslutningerne?

Punkt 2: På baggrund af en initiativretssag fra Enhedslisten, beslutter Økonomiudvalget at vedligehold og hensættelser dagsordensættes som et særligt opmærksomhedspunkt i de kommende styringsdialogmøder.

Med andre ord, giver Gert Enhedslisten ret i, at det ikke har været sket før. Det er en skandale, der har kostet beboerne i den almene sektor i Sorø en formue og har ført til uhensigtsmæssigt store renoveringsomkostninger, der kunne og skulle være undgået!!

Blot nogle enkelte eksempler som Enhedslisten tidligere har peget på

Det manglende kommunale tilsyn førte til at Stillevang har fået lov til at forfalde, det ender med en renovering på over 45 mill. kroner, hvilket betyder stykprisen ved 24 boliger bliver 1.889.168,25 kr.  Det kunne man reelt have bygget en ny bolig for. Hertil skal lægges at Stillevang består af boliger på mellem 2 og4 rum og 67 til 97 kvm pr. bolig. Hvor kun to ud af 24 boliger på 97 kvm.

Angående Smedeparken: En granskningsrapport fra Kuben viste, at der for under 2 år siden, var brug for en renovering til 38 millioner.

Nu er der besluttet en straks evakuering med den konsekvens at det vil koste ca. 44 millioner kroner bare for tag og faldstammer, og så mangler der stadig at blive renoveret for ca. 24 millioner kroner ifølge granskningsrapporten. Hertil skal lægges en ekstra udgift for gulve på omkring 10 millioner og op mod 70 millioner til at flytte beboerne.

Enhedslistens første forslag om et større fokus på den almene sektor, blev fremsat den 11. januar 2018, hvor vi foreslog, at der blev nedsat et § 17, stk. 4 udvalg vedrørende almene boliger. Det for at vi kunne sikre en god og billig almen sektor. Desværre er det alene fordi, Enhedslisten har været så vedholdende at der nu sker noget på området. Reelt har det krævet syv års hårdt arbejde, at komme igennem Gerts åbne dør.

Vi har i alt for mange år ført en kamp i Kommunalbestyrelsen for at der skulle være fokus på hensættelser til vedligehold. Der har på INTET tidspunkt været en åben dør! Til gengæld har der været mange udgifter og gener til beboerne.