Vinteren har i år budt på mange frostmorgener med glatte veje og usædvanligt mange udkørsler med saltsprederne. Alene i november og december måtte Vej og Park i Sorø Kommune ud at salte tyve gange, hvor gennemsnittet for de seneste syv år har været fem gange. Salt og frost er noget af det værste for vejbelægningerne.

Peder Madsen, leder af Vej, Park og Trafik i Sorø Kommune, siger:

”Salt tærer på vejens slidlag, og så kan der komme fugt ned i revner og sprækker. Når fugten fryser, udvider den sig, og det får vejbelægningen til brække af i store bidder. De store mængder regn udfordrer belægningerne yderligere. Det er derfor, vi ser rigtig mange skader på vejene lige nu. Det gælder over hele landet.”

De mange huller vil blive udbedret løbende. Men vejret udfordrer arbejdet, fortæller Peder Madsen.

”Temperaturen skal være over otte grader, når man lægger asfalt ud, hvis asfalten skal hærde ordentligt. Samtidig skal vejret og hullerne være tørre, da bindemidlet i asfalten, bitumen, ellers ikke kan binde sig til underlaget. De lave temperaturer og den kraftige nedbør, vi oplever i øjeblikket, udfordrer derfor reparationsarbejdet voldsomt. Hertil kommer, at NCC, som udfører vejvedligeholdelsen i Sorø Kommune, også har kontrakter i andre kommuner og derfor er nødt til at prioritere de værste skader først, når vejret en sjælden gang giver mulighed for reparationer,” siger han.

Sorø Kommunes vejingeniører kører flere gange om ugen på tilsyn og besigtiger kommunens veje og er i løbende dialog med NCC om de mest kritiske skader, så disse udbedres først. Det er dog ikke alle hullerne, kommunen ser med det samme. Derfor opfordrer Sorø Kommune fortsat alle borgere til at give et praj om huller i vejen. Det kan man gøre på app’en ”Tip Sorø”. Her kan man også tage billeder af hullerne og markere den præcise placering på et kort. Dette er en stor hjælp i den daglige overvågning af vejene.

Fakta om Funktionskontrakten med NCC:

Sorø Kommunes funktionskontakt med NCC blev indgået i 2013 og varer i 15 år. Kontrakten dækker over ca. 490 km veje, 66 km stier og 78.000 m2 pladser. NCC står dermed for:
• Vedligeholdelse af asfalterede kørebanebelægninger og P-pladser samt vigepladser
• Vedligeholdelse af asfalterede stier langs vej og i eget trace, hvor disse er udlagt med asfaltbelægning (som indgår i kontrakten)
• Vedligeholdelse af asfalterede pladser omkring kommunens ejendomme
• Vedligeholdelse af rabatter
• Genetablering af kørebaneafmærkning efter asfaltering
• Tilsyn med gravetilladelser i funktionskontraktens område, dvs. endelig godkendelse af reetablering.

Inden kontraktens indgåelse var vejene i generel dårlig stand, og en af årsagerne til, at man indgik funktionskontrakten, var at NCC de første par år gennemrenoverede kommunens vejnet og gav det et tiltrængt løft. Dette løft kostede omkring 100 mio. kr. Siden har Sorø Kommunes årlige betalinger dels dækket løbende drift og vedligehold, men også været afbetaling på denne kæmpe indledningsvise investering.

Foto: JDL