På trods af et turbulent 2023 med konkurs og økonomisk usikkerhed er arbejdsglæden intakt hos Altan.dk, viser en ny trivselsundersøgelse. Men medarbejderne skal også indstille sig på forandringer.

”Vi har en unik kultur, som vi skal passe på og bevare i fremtiden”, siger Rasmus Plougmann, som tiltrådte som adm. direktør i Altan.dk i oktober 2023.

Ét af værktøjerne til at styrke kulturen er det trivselsprojekt, som netop er gennemført med hjælp fra en ekstern konsulent og støttet af Velliv Foreningen. Rasmus Plougmann fortæller:

”Det er klart, at den turbulens, vi har været igennem, har påvirket medarbejderne. Derfor har forløbet om trivsel været god timing. Vi har brugt projektet til at lære hinanden bedre at kende og til at se fremad.”

Lægger nye planer

De lidt under 100 ansatte i Altan.dk besvarede i december en trivselsmåling. Med hjælp fra en ekstern konsulent har de drøftet resultaterne på workshops i afdelingerne og på et lederseminar. Alle funktionærer har desuden udfyldt en personlighedsprofil, som dannede baggrund for øvelser og snakke om kommunikation og samarbejde i hverdagen.

Louise Ganci Clausen fortæller, at hendes afdeling, salgsafdelingen, for nyligt er slået sammen af flere afdelinger. Derfor gav det ekstra god mening at bruge en dag på at lære hinanden bedre at kende:

”Vi brugte vores workshop på at se fremad og lægge nye planer. Det var rart at opleve, at vi alle ser en fremtid i Altan.dk, og at vi virkelig vil virksomheden. Vi lærte at blive mere bevidste om, hvordan vi kommunikerer med hinanden, og det tror jeg, kommer til at skabe stor værdi.”

En særlig kultur

Da Altan.dk gik konkurs, var alle medarbejdere hjemsendt i 14 dage. Men usikkerheden betød ikke, at medarbejderne forsvandt. Det imponerede den nye ejergruppe og skabte en tryghed i forhold til købet, fortæller Rasmus Plougmann: 

”Der er en særlig kultur i Altan.dk. Medarbejderne vil virkelig virksomheden og hinanden. Det er vigtigt nu, at vi holder fast i det bedste fra den kultur, samtidig med, at vi bevæger os fra at være en familievirksomhed til at være en mere moderne virksomhed.”

Ifølge Rasmus Plougmann er et skridt på vejen i den rejse, at virksomheden fremover sætter arbejdet med trivsel mere i struktur Det betyder, at der fremover vil være løbende trivselsmålinger og en grundig opfølgning på resultaterne.

I foråret afsluttes trivsels-projektet med et fælles teambuilding-arrangement for alle, både funktionærer og montører.

Rasmus Plougmann tiltrådte som adm. direktør i Altan.dk i oktober 2023. Han ønsker at bygge videre på virksomhedens gode værdier og sætte arbejdet med trivsel i system. Pressefoto
Et trivselsprojekt i Altan.dk har styrket medarbejdernes evne til at kommunikere med hinanden og har været en anledning til at se fremad. Pressefoto

Om Altan.dk

Altan.dk leverer og etablerer altaner til eksisterende etageejendomme. Altan.dk beskæftiger ca. 100 medarbejder fordelt på administrative medarbejdere i Sorø og Aarhus, samt montører i hele landet.

Om Velliv Foreningen

Velliv Foreningen støtter indsatser, der styrker den mentale sundhed på arbejdspladser og i lokalområder. Alle virksomheder, foreninger og organisationer kan søge midlerne. Velliv Foreningen støtter projektet hos Altan.dk med 250.000 kr. Læs mere om muligheder for støtte på www.vellivforeningen.dk