6. september 2024 – 23. februar 2025
Fernisering: 5. september kl. 17-18:30

Selvom kunstneren Inge Ellegaard (1953-2010) var særdeles produktiv og anerkendt i sin levetid, og er repræsenteret i en række danske kunstmuseers samlinger, har hun siden sin alt for tidlige død været på vej ud i glemslen. Ny udstilling på Sorø Kunstmuseum ’INGE ELLEGAARD. BILLEDDOMINO’ sætter et fornyet fokus på et spændende kunstnerskab, der rummer modsatrettede kræfter af vildskab og struktur, malerisk talent og drillesyg humor. Hvis verden er fuld af kaos og man har brug for orden, hvordan forener man så det? Inge Ellegaard har et bud.

’INGE ELLEGAARD. BILLEDDOMINO’ er den første soloudstilling på et dansk museum med kunstnerens værker i 24 år. Udstillingen følger en række motiver, der går igen gennem hele Ellegaards virke – som en billedleg, hvor motiver vandrer fra serie til serie.

Maleren Inge Ellegaard (1953-2010) brød igennem som en af 1980’ernes ’Unge Vilde’ kunstnere, der genoplivede maleriet med en eksplosiv kraft. Men gennem sine 57 leveår udviklede hun et kunstnerisk talent, der rækker langt udover periodens udfoldelser. Hendes maleri var på mange måder netop vildt – både hvad angår farver, penselføring og sammensætning af motiver, men det er samtidig præget af systematik, struktur og gentagelse. Hun kombinerede det ekspressive og det minimalistiske; det stoflige og det stringente; det figurative og det abstrakte; mytologi og meningsløshed. Som hun selv skrev: ”princip og kaos … De to modsætninger er ikke uvenner af hinanden men et vokseprincip”.
Foreningen af de to gør hende aktuel i en tid, hvor vi i den grad må leve med, at orden og kaos præger verdenen omkring os.

Ellegaards billeddomino
I 1993 afprøvede Ellegaard det princip, at hun hver dag malede en amaryllis i dens skiftende tilstand af opblomstring og forfald. Det at male dagens blomst blev en gentagende, næsten ritualiseret, handling og et fast holdepunkt i en hverdag, der til tider var svær at få til at hænge sammen – princip og kaos. Med lige dele disciplin og sensibilitet blev Amaryllis-værkerne på én gang en hyldest til livets flygtige skønhed og en påmindelse om døden og forfaldet.

Inge Ellegaard arbejdede ofte i serier, og amaryllisserne blev et af flere motiver, som hun brugte igen og igen – andre var bier, hænder, roser, tern og flyvemaskiner. Motiverne svæver typisk i billederne som løsrevne elementer uden logisk sammenhæng med baggrunden. De er så fritsvævende, at de kan vandre fra én serie til de andre – bier sværmer ind over blomsterne, blomsterne lægger sig hen over tern, ternene invaderes af flyvemaskiner osv. Malerierne bliver en slags billeddomino, hvor de forskellige seriers motiver kan sættes sammen og forbindes på kryds og tværs.

“Inge Ellegaard skrev selv i sin bog ’Dimensioner’ om, hvordan motiverne kan være ‘indsat som spillebrikker i et spil’ og hun foreslog at ‘male en serie af tegn som om de var spillekort, og kombinere dem på forskellige måder.’ Udstillingen tager udgangspunkt i denne tanke om et billedspil som en rød tråd gennem hele hendes virke”, siger udstillingens kurator Helle Brøns.

INGE ELLEGAARD. BILLEDDOMINO
6. september 2024 – 23. februar 2025

Fernisering torsdag 5. september kl. 17-18:30
Åbning ved Poul Erik Tøjner, direktør for Louisiana Museum of Modern Art og forfatter til bogen ”Inge Ellegaard: Et udvalg af billeder” (1997), Sorø Kunstmuseums direktør Marie Louise Helveg Bøgh og udstillingens kurator Helle Brøns.

Til udstillingen udgives et fagfællebedømt katalog med tekster af kunsthistoriker Kamma Overgaard Hansen, kunstner Stense Andrea Lind-Valdan og kurator Helle Brøns samt en biografi af Mathilde Cosmus Pyndt Ravn Østerbye.

Udstillingen rejser videre til Esbjerg Kunstmuseum, hvor den vises 22. marts-31. august 2025.

Helle Brøns foran Inge Ellegaards Amaryllis klassisk landskab. Pressefoto