Sorø Roklubs unge talentfulde roere havde succes ved Skolekaproningen på Bagsværd sø

Traditionen tro samles en stor del af den danske ro-ungdom til den årlige skolekaproning også kaldet Danske Bank Cup efter sponsoren Danske Bank, får at ro om guld, sølv og bronze i single sculler, db.sculler og db. firer med styrmand.
Sorø Roklub var sammen med bl.a. Hadsund og Bagsværd flot repræsenteret ved årets skolekaproning / Danske Bank Cup på Bagsværd sø, hvor der var løb i forskellige bådtyper for nye og øvede roere.

I løb for nye roere fik Jacob Lillelund en flot debut i single sculler, hvor han kom i mål på 2. pladsen efter KVIK. Senere satte Jacob sig sammen med klubkammeraten Jannick Gravfort i db. sculler, hvor de kom i mål på 3. pladsen efter Næstved og KVIK.

Sorøs ”øvede” Ida Voss og Susan Jes Buus roede db.sculler og blev nr. 2 efter Bagsværd. Susan roede også single sculler, hvor hun vandt foran Hadsund og Viking.

2x Ida, Ida Langkjær og Ida Balslev roede et godt db.scullerløb og kom i mål på 4. pladsen efter Bagsværd, Stevns og Bagsværd og med Næstved på femtepladsen. Klubkammeraterne Astrid T. Steensberg og Molly Dam Kaagaard roede til den store sølvmedalje – Bagsværd tog guldet. Astrid og Molly Dam Kaagaard satte sig senere i hver sin single scullere, hvor de begge roede en flot sølvmedalje hjem efter hver sin Bagsværd-pige.

Anna Olesen og Katrine Johansen roede sig til guld i deres afdeling af db.scullerløbet.
Senere i kaproningen satte Sorøs Årgangsmestre fra Holstebro Nanna Marcher, Katrine Johansen, Anna Olesen og Astrid T. Steensberg sig sammen i db.fireren og vandt suverænt foran Bagsværd, Hadsund og Bagsværd II.

Anders Lindblom var helt suveræn i single sculler, han tog guldet foran Hadsund og med Odense og Nyborg på de efterfølgende pladser. Senere roede Anders db.sculler sammen med Maximillian Kristensen – de kom i mål på andenpladsen efter Hadsund og med Bagsværd på 3. pladsen og klubkammeraterne Jens Graudal og Jakob Lillelund på 4.pladsen. Maximillian vandt sin anden sølv-medalje i single sculler, hvor Næstved tog guldet. Jens Graudal roede også single sculler og tog 4. pladsen.

Andreas Sloth og Michael Rask Bertelsen tog udfordringen i db. sculler, hvor de roede til den store sølvmedalje efter Bagsværd, som tog guldet. Andreas Sloth roede til den store guldmedalje i single sculler. Sorø stærke db.firer med Michael Rask Bertelsen, Andreas Sloth, Anders Lindblom og Maximillian Kristensen ved årerne og med Ida langkjær på styrmandssædet var i skarp konkurrence om medaljerne med Bagsværds Årgangsmestre samt det udtagne hold til kommende Baltic Cup i Hamburg. Sorø kvartetten med Ida på styrmandssædet vandt suverænt foran Bagsværd II, Hadsund og Bagsværd I.

(Medsendt er billeder af det vindende pige db.firer mandskab med Ida Langkjær, Katrine Johansen, Astrid T. Steensberg, Anna Olesen og Nanna Marcher (fra venstre) samt det tilsvarende drengehold med Ida Balslev, Andreas Sloth, Michael Rask Bertelsen, Anders Lindblom og Maximillian Kristensen)

Sorøs herrer fører 1. og 2. division i 8 Grand Prix – damerne på 3. pladsen i 1. division

3. runde af Dansk Forening for Rosports landsdækkende divisionsopdelte 8 Grand Prix turnering er netop afviklet på Bagsværd Rostadion. Sorø Roklub ror med i divisionen med ikke mindre end 3 hold: herrer og damer 1. division samt herrer 2. division.

I søndagens 8GP var Nikolaj Bisgaard Nielsen, Thomas Larsen, Hans Peter Busk, Peder Lillelund, Nikolaj Berner Høgstedt, Bo Vilhelmsen, Ulrik Romme og Christian Mølvig samt styrmand Andreas Sloth på banen med eneste modstander, nemlig Danske Studenters Roklub. De soranske roere demonstrerede deres styrke ved at vinde samtlige løb: 2 single sculler-løb, db.sculler, db. firer og otteren.

2. divisions herrer Martin Köster, Arnold Pedersen, Leisf Hansen, Lars Bo Andersen, Peter Lind-blom, Thomas Thougaard, Poul Juel-Hansen og Bjarne Hjorth samt styrmand Andreas Sloth overgik sig selv i konkurrencen med Nordslesvig, Bagsværd og DSR. Sorø ottermandskab samt Lars Bo Andersen og Arnold Pedersen, Thomas Thougaard, Poul Juel-Hansen og Bjarne Hjorth i db.firer i heholdsvis single sculler og db.firer vandt suverænt. I den anden single sculler blev det til en 2. plads til Martin Köster og en 3. plads i db.sculler til Peter Lindblom og Leif Hansen.

I damernes 1. division var Sorø i knivskarp konkurrence med KR., DSR og Aarhus Roklub. Sorø-damerne Merete Busk, Elsebeth Nielsen, Birgit Juel-Hansen, Ruth Köster, Kirsten From, Kristine Romme, Ulla Hvid og styrmand Andreas Sloth. I single sculler blev det til en 1. plads til Ulla Hvid og en 3. plads til Elsebeth K. Nielsen. Merete Busk og Birgit Juel-Hansen kom i mål på 4. pladsen i db. sculleren, som blev vundet af DSR med tidligere Sorø roer Suzanne Schjøtt ved årerne. Db. firer med Kirsten From, Ruth Köster, Kristine Romme og Jane Steensberg ved årerne blev det til en flot 2. plads. Samme placering blev det i otteren, som blev vundet af DSR med KR på tredjepladsen og Aarhus på 4. pladsen.

Disse placeringer gjorde at Sorø Roklub før den sidste og afgørende runde ligger på 3. pladsen efter DRS og KR og med Aarhus på fjerdepladsen.

4. og sidste runde roes på Brabrand Rostadion medio september 2010.

Lars og Jacob er udtaget i toer uden til Baltic Cup

Sorøs talentfulde unge toer uden mandskab Jacob Dahlerup og Lars Graudal roede om pladser til Baltic Cup i Hamburg den 1. – 2. oktober 2010. I udtagelsesløbet besejrede de nærmeste konkur-renter fra KR og Hadsund med 10 sekunder, ligesom de roede forbi en jævnaldrende pige db. sculler, som havde fået handicap i forhold til drengene. I kølvandet af dette løb fulgte kapronings-udvalgets dom: at Jacob og Lars samt træner Gert Busk er udtaget til deltagelse i Baltic Cup, som roes i Hamburg 2. oktober 2010.

Sorøs herre-otter mandskab er inviteret til Lübeck i anledning af 125 år jubilæum

I Sorø Roklub er kaproningschef og træner Gert Busk har sammen med klubbens stærke herrer takket ja til en invitation fra Lübecker Ruderklub om deltagelse i jubilæumsløb for ottere. Gert Busk er i fuld gang med at sætte den stærkeste otter til en stor jubilæumsdyst i otter i Lübeck, som roede den 11. september 2010.

Træningen på søen kører videre fra Otter Grand Prix-træningen – målet er naturligvis at sætte den stærkeste otter, således at holdet forhåbentlig kan opnå samme succes som i München i 2008, hvor Sorøs herrer vandt suverænt i ”Laboremus” over samtlige tilmeldte ottere.

Rotræning på fuld kraft . . . fællesskab og socialt samvær!

Sorø Roklub har efter sommerferien oplevet en stor tilstrømning af unge mennesker, som vil lære at ro. Disse udgør sammen med klubbens faste kerne af ungdomsroere en stor gruppe med et stort potentiale. I øjeblikket foregår træningen til vands mandage og onsdage kl. 16.30 til 18.00.

Søgningen til voksenroningen og træning på søen i gig-både med videre er også stor. Her er der træning tirsdage og torsdage kl. 18.15 og fremefter med faste instruktører. Rosporten er ideelle træningsform, hvor man træner alle kroppens muskler uden at belaste bevæge apparatet og side-gevinsten er, at det foregår udendørs i frisk luft og med de udfordringer det giver at være der i al slag vind og vejr. Hertil kommer fællesskabet og det sociale samvær.

Yderligere oplysninger på klubbens hjemmeside