Selvom antallet af cykeltyverier er faldet stødt siden 2009, er skadesudgifterne til stjålne cykler steget de seneste år. Og det skyldes, at antallet af dyre cykler, som bliver stjålet, nærmest er eksploderet inden for de seneste tre år. Til dem hører blandt andet el- og ladcykler.

Antallet af cykeltyverier i Danmark er faldet stødt siden 2009. Men sidste år var faldet usædvanligt stort. Ifølge Danmarks Statistik blev der i 2020 anmeldt 40.642 cykeltyverier i Danmark. I 2019 var tallet 46.212. Det er et fald på cirka 12 procent.

Coronanedlukningen har påvirket udviklingen, fordi der har været færre cykler i det offentlige rum, for eksempel på togstationer, skoler, arbejdspladser osv.

Bl.a. Tryg har oplevet et stort fald i antallet af cykeltyverier i 2020, hvor selskabet havde omkring 8000 sager – et fald på cirka 13 procent i forhold til året før. Alligevel faldt Trygs skadesudgifter til cykeltyverier, der årligt løber op i cirka 50 millioner, sidste år kun med 6 procent i forhold til 2019. Det skyldes, at gennemsnitsskaden steg.

“Over de seneste år har vi set en stigende tendens i antallet af sager om tyveri af dyre cykler. Alene fra 2018 til 2020 steg antallet af sager om tyveri af cykler i prisklassen 10.000-29.999 med hele 65 procent. En del af dem er formentlig el- og ladcykler. Men tallene dækker selvfølgelig også over dyre racercykler, selvom disse må formodes at være mindre i vækst end el- og ladcykler, der er vundet meget frem de senere år,” fortæller Charlotte Dietzer, skadechef i Tryg.

Foto: ABW