Af Marianne Vinding, Kommunalbestyrelsesmedlem for Det Konservative Folkeparti
De seneste anbefalinger fra ekspertudvalget om fremtidens kollektive transport giver grund til både optimisme og handling. Der bliver talt om mere fleksible løsninger, bedre digitale muligheder og stærkere samarbejde mellem regioner og kommuner. Det er gode og fornuftige tanker – og her i Sorø Kommune har vi allerede vist, at det virker, når vi løfter i fællesskab.
Et konkret eksempel er buslinje 420, som i 2026 vender tilbage til i Dianalund med timedrift også i weekenden. Det er ikke sket af sig selv, men som resultat af et tæt og konstruktivt samarbejde mellem socialdemokratiske og konservative politikere fra Sorø Kommune og Region Sjælland. Vi har lyttet til borgerne og kæmpet for en løsning, der giver mening lokalt. Det er et bevis på, hvad der kan lade sig gøre, når vi tager ansvar og arbejder målrettet – ikke med varm luft – men med konkrete løsninger.
Men vi er ikke helt i mål, da de kommunale medfinansieringer skal findes i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger.
Mange borgere i kommunen oplever stadig, at kollektiv transport er en udfordring – særligt uden for hovedbyerne. Derfor er det vigtigt, at vi bruger de nye anbefalinger som afsæt til at udvikle nye, fleksible transportformer, der passer til virkeligheden i en kommune som vores. Det kan være bestillingsbusser, lokale samkørsels ordninger eller nye måder at tænke transport på tværs af kommunegrænser.
Som konservativ lokalpolitiker mener jeg, at det er vores ansvar at sikre, at alle borgere har adgang til de muligheder, der skaber et trygt og sammenhængende hverdagsliv – uanset hvor i kommunen man bor. Det handler ikke kun om at komme fra A til B, men om frihed, fællesskab og lige adgang til arbejdspladser samt uddannelse.
Vi har vist, at samarbejde virker. Nu skal vi sikre, at fremtidens transportløsninger bliver både bæredygtige, realistiske og tilpasset lokale behov. Jeg vil fortsat arbejde for, at ingen bliver efterladt på perronen…