Kiev Kammerkor giver koncert i Sorø Klosterkirke onsdag den 13. august kl. 20. Du kan høre musik af Degtyarevsky, Domaratsky, Tjajkovsky og Silvestrov. Koncerten, der bliver transmitteret af DR, er den syvende i Sorø Internationale Musikfestival 2014.

Kiev Kammerkor er dannet i 1990 og er hovedstaden Kiev’s officielle kor, lønnet af Kulturministeriet der. Koret har vundet et utal af priser i diverse konkurrencer, og listen over festivaler, som koret har deltaget i, er meget lang og imponerende.

Repertoiret omfatter stort set al slags musik, gammel og ny, kirkelig og verdslig, vest- og østeuropæisk, men for det danske publikum er det den ukrainske musik, som har gjort det store indtryk. Man kan vel sige, at for os er Kiev Kammerkor synonymt med ortodoks musik og ukrainsk folkemusik.

Der findes i Ukraine et blomstrende musikliv med mange komponister, og adskillige af disse har skrevet hele liturgier til Kiev Kammerkor. Dette hænger naturligt sammen med landets nyvundne uafhængighed og kirkens tilbagevenden til almindelige tilstande.

Kiev Kammerkor er et utrolig flittigt kor, det uropfører værker, indspiller CD’er, giver koncerter i ind- og udland, og inspirerer mange andre kor i Ukraine til at synge den gamle ortodokse musik, som ikke har været sunget i 70 år. Ved sin fornemme kunst kan man vel kalde Kiev Kammerkor en fin ambassadør for sit land, det bringer Ukraine på vores landkort igen og udvider vores musikalske horisont.
Deres dirigent Mykola Hobdych er født i Ukraine i 1961. Han er uddannet på Tjaikovskyi Konservatoriet i Kiev og dannede i 1990 Kiev Kammerkor. Det var kort efter, at Ukraine var blevet selvstændigt efter i 70 år at have været en del af Sovjetunionen.

Han arbejder ihærdigt på at genoplive den rige tradition, som kirkemusikken i Ukraine byggede på i de næsten 1000 år, som landet har været kristent. Sammen med musikvidenskabsfolk finder han gemte og glemte noder i arkiverne i Kiev, og på Kiev Kammerkors Forlag reviderer, trykker og udgiver han den musik, som ikke har været opført i to menneskealdre. Endelig opfører han med Kiev Kammerkor disse værker og giver dermed sit bud på, hvordan musikken kan have lydt. I 1600- og 1700 tallet, hvor Ukraine var en vigtig del af Europa, var der livlig udveksling blandt komponister i Italien og Ukraine, og korkoncerterne af Dyletskyi og Vedel er eksempler på, hvordan den østeuropæiske musik er blevet påvirket af den vestlige barok.

Kiev kammerkor
Program:
S. Degtyarevsky: Geistlig koncert nr.51: Bøn til den hellige jomfru
1766 – 1813

I. Domaratsky: Liturgi
Slutning af 1600-tallet

Monodi fra 1500-tallet

Kievo-Petchersk Kant fra 1600-tallet

M. Lysenko: Kyrie eleison
1842 – 1912

P. Tjajkovsky: En grædende engel
1840 – 1895

V. Poleva: 2 sange fra ”Light Songs”
* 1962

Pause

V. Sylvestrov: Shevchenko Salmer:
*1937
Den mægtige Dnipro brøler og hyler
Vinden blæser jamrende gennem tykningen
Vandet strømmer
En kirsebærhave ved huset
Alt mit håb
I vores paradis på jord
Mine drømme