Finalekoncerten i Sorø Internationale Musikfestival er med Chorus Soranus og dirigent Kristine Vad. Det sker søndag den 5. september kl. 16.00 i Sorø Klosterkirke

Billetpris 150 kr, børn og unge under 18 år gratis. Køb billetter her. 

Program:
Georg Philipp Telemann: Koncert i D-dur for trompeter og pauker (TWV 54:D3)
George Friedrich Händel: The Trumpet shall sound” fra Messias (HWV 56)
Antonio Vivaldi: Gloria i D-dur (RV 589)
Pause i 20 min.
Johann Sebastian Bach: Magnificat i D-dur (BWV 243)

MEDVIRKENDE:
Chorus Soranus med Barokorkestret Originalerne
Frederikke Kampmann, sopran
Nana Bugge Rasmussen, alt
Emil Lykke, tenor
Jakob Vad, bas
Kristine Vad, dirigent

Det bliver en fejende flot og festlig finalekoncert af barokkens fineste favoritter, når specialiserede barokmusikere fra Originalerne åbner med Telemanns forrygende koncert for tre trompeter og pauker. Den elegante trompetkoncert afløses af velkendte toner, når Jakob Vad synger basarien ”The Trumpet shall sound” fra Händels Messias sammen med barokorkestret. I Messias tildeler Händel trompeterne rollen som overjordiske budbringere, og denne arie, som kommer i sidste del af Messias, er én af de allermest kendte og elskede værker for trompet. Åbningsfanfarens stigende ophidselse sammen med de rolige, lyse lyriske passager er en del af dét, der gør netop denne arie til et følelsesmæssigt højdepunkt i Messias – et musikalsk øjeblik ladet med håb og ærefrygt.

Håb og ærefrygt munder ud i glæde og fryd, når første del af finalekoncerten afrundes med Vivaldis jublende Gloria for kor, orkester og solister. Værket er komponeret over lovprisningssalmen fra den katolske messe omkring 1715, og Vivaldi komponerede den oprindeligt for et meget velsyngende pigekor på det venetianske Ospedale della Pietà – et børnehjem for illegitime døtre af velhavende adelsmænd i Venedig. Værket forsvandt og blev regnet for at være gået tabt i to århundreder, men i 1920’erne dukkede Gloria op igen og er i dag Vivaldis bedst kendte korværk for sin lysende klang og sine karakteristiske melodier.

Efter en pause opføres Bachs festlige og storslåede opsætning af Magnificat, Jomfru Marias lovsang. Værket blev først udført juledag, 1723, og værket er kendt for sine jublende og imponerende 5-stemmige korsatser, der veksler med reflekterende solopartier; en spændende rejse gennem hurtige kontraster – med en friskhed og vitalitet, der legemliggør Jomfru Marias ungdommelighed – og smukke, eftertænksomme passager, som står i kontrast til de hurtige satser, og som illustrerer bebudelsens alvorlige opgave.

Det bliver en flot finalekoncert med barokmusikkens skønneste musikperler for solister, kor og orkester.

Koncert inkl. pause har forventet varighed på lige under to timer.

Pressefoto