Af Ellen Grüner, kandidat for Enhedslisten til kommunalvalget
I Enhedslisten er i bekymrede for den udvikling der i øjeblikket præsenteres på ældreområdet i Sorø Kommune. Vi ser en udvikling, hvor der – skridt for skridt – åbnes for, at adgang til velfærd afhænger af økonomi, tidspunkt for visitation og digitale eller praktiske ressourcer. Det gælder både ved indførelsen af såkaldt frivillige servicepakker på plejecentrene og kommunens tilgang til støvsugning via robotstøvsugere.
Fællesnævneren? En stigende risiko for ulighed. For forskelsbehandling. For, at nogle ældre får den nødvendige hjælp, mens andre må betale, undvære – eller blive afhængige af pårørende.
Det kan og skal vi ikke acceptere.
Senest handler det om at indføre servicepakker på plejecentrene. Intentionen er – på papiret – øget tryghed og valgfrihed. Men i praksis vil det betyde, at ældre skal betale 550 kroner om måneden for basale fornødenheder som rent linned, toiletpapir og rengøringsartikler. Med den eksisterende vasketøjsordning for personligt tøj, kan regningen lande på op til 759 kroner om måneden.
Det er ikke småpenge for en pensionist – og det rejser alvorlige spørgsmål:
Er det her reelt en ny valgmulighed? Eller er det en afvikling af ydelser, der tidligere var en selvfølge?
Vi frygter, at servicepakkerne indføres som en måde at fjerne tidligere inkluderede ydelser – og i stedet gøre dem til en brugerbetalt løsning. Det er en glidebane mod en ældrepleje med forskelle baseret på pengepung.
Vi savner klare svar: Hvad er standarden i dag? Hvad bliver tilkøb? Hvad betyder det for dem, der ikke har familie til at hjælpe? Eller råd til at betale?
Det er kritisabelt, at kommunalbestyrelsen præsenteres for forslag i småbidder – senest madordningen, nu servicepakkerne – uden et samlet overblik over, hvordan ældreområdet gradvist ændrer karakter. Enhedslisten kræver en samlet og gennemskuelig oversigt over serviceniveau og tilkøbsmuligheder. Det skylder vi både borgerne og beslutningstagerne.
Fra 1. juli 2025 træder Ældreloven i kraft og giver mulighed for at tilbyde støtte til robotstøvsugere i eget hjem. I stedet for at gribe muligheden for at forbedre hjælpen med moderne teknologi, lægger Sorø Kommune op til slet ikke at benytte den.
Allerede nu er der eksempler på revisitationer, hvor ældre automatisk visiteres til robotstøvsuger – uden individuel vurdering. Hvis der ikke står en robot klar næste gang, støvsuges der ikke. Det er utrygt, uforsvarligt og i modstrid med både ældre- og Handicaprådets bekymringer.
Det må aldrig være sådan, at hjælp fjernes uden at reelle alternativer er sikret – eller at borgere skal søge enkeltydelser, hver gang støvsugeren går i stykker.
Velfærd skal ikke afhænge af, om du er god til at søge hjælp, har en digital profil, ressourcestærke børn – eller bare penge på kontoen. Når hjælpen til ældre bliver et spørgsmål om, hvad man kan betale for, så har vi fjernet os fra kerneværdien i den danske velfærdsmodel.
Sorø Kommune må ikke bruge den laveste fællesnævner som standard og valgfrihed må ikke blive en undskyldning for systematisk nedvisitation.
Enhedslisten har som eneste parti stemt nej til indførelsen af servicepakker og nej til en praksis, hvor teknologiske løsninger kan blive en spareøvelse frem for hjælpemidler.
Enhedslisten mener:
- At der ikke sker forskelsbehandling baseret på økonomi, visitationstidspunkt eller digital formåen.
- At der sikres individuelle vurderinger og gennemsigtighed.
- At teknologiske muligheder bruges til at forbedre hjælpen, ikke forringe den.
Derfor ønsker vi at udarbejdes et samlet overblik over serviceniveau og tilkøb på ældreområdet.
Ældre borgere fortjener en værdig og retfærdig behandling – ikke velfærd på betalingsbetingelser.