Fra i dag (8. februar) modtager 2.000 borgere i Sorø Kommune, 34.000 i Region Sjælland og 300.000 i hele landet et spørgeskema, der gerne vil i dybden med spørgsmålet ”Hvordan har du det?”. Svaret kan gøre sundhedsvæsenet bedre til at hjælpe netop dig, meddeler Sorø Kommune.

Regionens sundhedsprofil kortlægger, hvordan det står til med trivsel, sundhed og sygdom blandt borgerne. Tre gange tidligere har tilfældigt udvalgte borgere i hele landet og i Sorø Kommune svaret. Og svarene er guld værd i udviklingen af et sundhedsvæsen, der er skræddersyet til borgerne.

De 2.000 inviterede deltagere i undersøgelsen fra Sorø Kommune repræsenterer ung som gammel, ufaglært, faglært, højtuddannet og syg som rask. Jo flere der svarer desto mere nøjagtige bliver de data, som region og kommune bruger i planlægningen af deres indsatser.

I en pressemeddelelse fra Region Sjælland siger regionsrådsformand Heino Knudsen: Vi bruger svarene til at se, hvor vi skal sætte ind enten i regionen, i den enkelte kommune eller sammen. Det kunne være i forhold til rygning, alkoholindtag eller noget helt tredje. Det afhænger af, hvor der er brug for det, og hvor vi kan hjælpe borgerne og folkesundheden i den rigtige retning.

I Sorø har de tilsvarende undersøgelser i 2010, 2013 og 2017 skabt solide data, som har medvirket til at Sorø Kommune har kigget i nye retninger, i planlægningen af deres tilbud til borgerne. Det drejer sig for eksempel om
• Et liv i balance – som retter sig mod livsstilsændring kost mod særlige målgrupper,
• EmpowR, der er en videreudvikling af projektet PigeLiv – mental sundhed for unge piger,
• individuel rygestop og stop for andre tobaksrelaterede former herunder SNUS og Røgfri Fremtid,
• samt Livets overgange, der forebygger ensomhed og depression hos mænd på 65 og derover.

Vi har skabt indsatser for medarbejdere via Sund på job og Jobcenteret – stresssamtaler – mental sundhed og arbejdsfastholdelse – og vi omlagde samarbejdet med apotekerne i Sorø om nikotin-værdibeviser efter resultaterne af den seneste sundhedsprofil, fordi vi lærte nyt om brugerne, siger Mia Linda Møller, der er leder af Sorø Sundhedscenter, som driver mange af de tværgående sundhedsinitiativer i kommunen.

Og særligt på kommuneniveau, er en høj svarprocent vigtig for hvilke indsatser kan blive etableret til gavn for borgerne.

Hvis mange svarer, kan vi danne os et sikkert billede af, hvem vores borgere er og hvad de har brug for – i sundhedsmæssig forstand. Vi er gode til at indrette vores tilbud, efter vores borgeres behov, fordi vi søger den viden. Jeg kan kun opfordre vores borgere til at deltage, så vi kan fortsætte det gode arbejde, siger formand for Social og Sundhedsudvalget i Sorø Kommune, Lars Schmidt.

Det er desværre ikke alle, som får lov til at deltage i undersøgelsen. Man kan ikke tilmelde sig eller vide på forhånd om man bliver inviteret. Så det er lidt af et privilegium at blive spurgt og blive hørt. Men for at understrege værdien af svarene, så bliver der flere gange undervejs trukket lod om gode præmier blandt de, der har svaret.

De borgere, som bliver inviteret til at deltage i Sundhedsprofilen 2021, har modtaget deres spørgeskema i dag. Spørgeskemaet er åbent indtil d. 12. maj 2021 og i de kommende uger og måneder, vil de få flere påmindelser om at svare. Det sker for at undersøgelsen kan få svar fra så mange som muligt.

Foto: ABW