Coronakrisen har i år sat sit præg på den danske sommer og har begrænset os i, hvor vi har kunne opholde os. Med stramme afstandskrav og opholdsforbud på populære offentlige arealer, har lejlighedsbeboere med altan, søgt mere ud på altanerne i år.

Det kan vi se af tal fra Google som Sorø-virksomheden Altan.dk er dykket ned i.

Interessen for afskærmning af altanen er eksploderet i takt med at Danmark lukkede ned. Søgningerne – og dermed interessen – steg med 148% fra februar til marts og steg yderligere med hele 656% fra marts til april:

Kilde: https://www.altan.dk/mundbind-til-altan/

Ulrik Knudsen fra Altan.dk fortæller:
“Vi kan godt mærke det på vores webshop. Vi har solgt 20% flere læsejl og omsat for 32% mere på læsejl.”

Man kan sige, at danskerne ville have “mundbind” på deres altaner og skærme af for omgivelserne. Men udover at skærme af for naboer og udsyn fra vejen, giver altanafskærmning også læ i den lunefulde danske sommer og forlænger brugsperioden og hyggen på altanen et godt stykke ud på sensommeren.

Ulrik Knudsen tror dog ikke den øgede interesse handler om corona-beskyttelse:

“Jeg tror, at forklaringen i den stigende interesse skal findes i, at folk har brugt deres altaner mere og i længere tid ad gangen og dermed fundet ud at, at det ville være rart med mere privatliv. Deres naboer har jo formentlig også brugt den mere og i højere grad i samme tidsrum, fordi folk har været hjemme på samme tid,” siger han.

 

Pressefoto