Fra mandag 29. juni kan man igen bruge fordøren i de mange gule busser på Sjælland. Men for at passe godt på chauffører og kunder, er der stadig kun selvbetjening i bussen, oplyser Movia i en pressemeddelelse.

Nu åbnes fordøren, foto: Movia

De seneste måneder har man skullet gå ind ad midterdøren eller bagdøren, når man ville med bussen rundt om på Sjælland. Fordøren har været lukket, forreste sæderække bag chaufførerne har ikke kunnet bruges, og chaufføren har været afskærmet bag en minestrimmel. Det har været blot tre af mange tiltag, som Movia har taget for at passe godt på chauffører og kunder og undgå unødig smitterisiko i busserne. Rengøringsniveauet er også øget markant – særligt med fokus på stopknapper og holdestænger. De mange tiltag har sammen med kundernes overholdelse af myndighedernes råd til de rejsende i den kollektive transport sikret, at man trygt kan rejse med bussen – selv under corona-krisen.

Busserne har været en vital del af samfundets infrastruktur under hele corona-epidemien. På instruks fra Transportministeren har de godt 1.300 sjællandske busser kørt fuld køreplan, selvom de offentligt ansatte var sendt hjem for at arbejde, mange private virksomheder holdt lukket i en lang periode, og skolerne kun tilbød fjernundervisning.

Fortsat rengøring, afstand og selvbetjening

Med busserne i fuld ruteplan har borgere, der skulle varetage samfundskritiske opgaver, f.eks. læger, sygeplejersker og SOSU’er, stadig kunne komme til og fra arbejde. Nu er skolerne åbnet igen, de fleste virksomheder er fysisk tilbage på arbejde, og senest 15. juni kunne også de offentlige arbejdspladser i Region Sjælland og Region Hovedstaden slå dørene op for medarbejderne efter tre måneders distancearbejde. Som konsekvens heraf vender nu også busserne tilbage til, at man igen kan bruge fordøren og forreste sæderække – helt som man plejer.

“Det er glædeligt, at vi er nået så langt, at vi igen kan åbne fordørene i busserne. I Movia fortsætter vi med at passe godt på vores chauffører og kunder, og derfor holder vi fast i vores ekstraordinært høje daglige rengøring, ligesom vi stadig ikke fylder busserne helt op. Vi fortsætter også med at være til stede på store skiftesteder med håndsprit, badges og vejledning til kunderne, så vi kan holde øje med, hvor der er behov for ekstra kapacitet. Også efter sommerferien”, siger Camilla Struckmann, som er kommunikationsdirektør i Movia, og fortsætter:

“Det er en vigtig opgave for Movia at passe godt på vores kunder og chauffører, som under hele corona-krisen har ydet en formidabel indsats under vanskelige forhold. Så der vil stadig være coronaregler i busserne. Det betyder, at kunderne fortsat skal betjene sig selv i bussen, ligesom vi stadig ikke tager imod kontanter, så vi undgår den tætte kontakt mellem chauffør og kunder. Det håber vi, at vores kunder vil have forståelse for”.

Alle busser er under corona-krisen blevet udstyret med skilte, som minder om at holde afstand og vise hensyn. Man kan også se, hvor mange der må være i den konkrete bus, man rejser med, og hvilke råd man skal følge for at passe godt på sig selv og sine medrejsende. Som kunde skal man huske at have billet, når man stiger ombord. Kunderne henvises til at bruge rejsekort, DOT app eller SMS-billet.

 

Del på sociale medier