I to dage gør Googles uddannelsesprogram stop på Torvet i Sorø og giver gratis undervisning i digitale værktøjer – alle er velkomne.

Torvet i Sorø danner mandag og tirsdag i uge 40 ramme om et større tiltag for at opruste midtsjællandske virksomheder og borgere i digitale færdigheder. Googles uddannelsesprogram ‘Google Succes Online’ besøger nemlig Sorø på sin danmarksturné og inviterer indenfor i et 65 kvm stort mobilt undervisningslokale. Her kan alle interesserede deltage i gratis kurser og høre oplæg omkring emner som hjemmesidedesign, it-sikkerhed, sociale medier og markedsføring på nettet. Alene på virksomhedssiden deltager over 370 virksomheder fra området, og der er stadig ledige pladser.

Få vejledning, sparring og viden

Mandag den 30. september skyder Google således gang i to dage med gratis kurser og workshops, der skal give lokale virksomheder, studerende og andre interesserede borgere nye, digitale redskaber. Og det glæder borgmester Gert Jørgensen:

”Vi ved, at digitalisering er fremtiden. Derfor er det glædeligt, at vi får mulighed for at tilbyde undervisning og opkvalificering i digitale færdigheder til både virksomheder og andre interesserede borgere”, siger han.

Også fra Googles side ser man frem til besøget:

“Vi er rigtig glade for at kunne møde borgere og virksomheder i Sorø efter en række fantastiske stop i Jylland og på Fyn. Både borgere og virksomheder kan med ret simple midler udvikle sig og blive bedre rustet til den digitale virkelighed, som vi står over for. Det gavner alle: Virksomhederne kan klare sig lidt bedre i konkurrencen – og borgere står stærkere på arbejdsmarkedet. Vi løser ikke hele denne udfordring på et par dage, men for Google er det vigtigt at være med til at give et skub i den rigtige retning, også i Sorø”, siger Googles danske direktør, Malou Aamund.

Og der er brug for en digital oprustning, hvis danske virksomheder skal følge med i den internationale konkurrence. En rundspørge foretaget af IVÆKST blandt knap 400 små og mellemstore danske virksomheder viser, at 65 procent – næsten to tredjedele – ikke selv mener, at de har tilstrækkelige digitale færdigheder. Især inden for områder som hjemmesidedesign, sociale medier og webanalyse har mange SMV’er et efterslæb.

Partnere på busturen er Landdistrikternes Fællesråd, Erhvervshusene, PwC, Innovationsfonden, Vækstfonden og Danske Bank. Danmarksturneen begyndte 2. september i Horsens, og har undervejs besøgt otte jyske og fynske byer. Efter Sorø kører bussen videre til Holbæk og derefter afsluttes turen i Helsingør.

Om ‘Google Succes Online’
• Google Succes Online er et initiativ af Google i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv, Dansk Industri, FDIH, IT-Branchen, IVÆKST mfl.
• Siden 2012 har Google Succes Online afholdt kurser i hele Danmark og undervist flere end 70.000 i digitalisering.
• Fra 1. september 2019 tager Google Succes Online på en 6 ugers busturné rundt i Danmark og besøger undervejs Horsens, Thisted, Viborg, Holstebro, Fredericia, Aabenraa, Søndersø, Svendborg, Sorø, Holbæk, Helsingør og København.

For mere information om turen samt program og tilmelding se her: https://googlesuccesonline.dk/tur/by/soro