Ildsjæle fra Sorø og Kalundborg vil skabe fælles handelsplatform.

Foto: ShopSjælland

Detailhandel er for alvor i gang med en transformation. Forbrugerne er gået digitalt, og store udenlandske detail-giganter som Amazon skaber helt nye standarter for handel. Især de små fysiske butikker er under pres i denne udvikling, for de har hverken råd eller kapacitet til selv at skabe den rette digitale tilstedeværelse.

Sorø Turistforening så denne udfordring i 2016, hvor de skabte en fælles platform til at samle de lokale butikker i et digitalt fællesskab. En fælles webshop for alle byens butikker blev skabt med navnet ShopSorø.dk.

De har indset, at for at overleve er der behov for et endnu større fællesskab. Derfor tog Anja Finderup og Thomas Graulund-Jensen fra ShopSorø kontakt til næstformand i Kalundborg Handelsforening, Keld Haapanen, og tog ham med på denne idé.

De besluttede sammen at omdanne foreningen til ShopSjælland.dk med en vision om, at alle små virksomheder og producenter i Vestsjælland skal samles.

“I den globale verden kan vi ikke længere kæmpe by mod by”, udtaler Keld Haapanen.

“Vi må stå sammen i kampen om kunderne. Dels skal vi sikre, at borgerne ligger deres handel i nærområdet, og dels skal Vestsjælland sælge varer til resten af Danmark. Så det skal være slut med at se nabobyen som konkurrent. Konkurrencen ligger et helt andet sted og tager for alvor fart, når Amazon.com melder deres ankomst til Danmark. Et stærkt fællesskab, der sammen har kræfter til at gøre sig bemærket online, er løsningen”, slutter Keld Haapanen.

“Shopsjælland er en nonprofit forening, som ejes af alle dem, der melder sig ind. Der er 750 detailbutikker og 18 gårdbutikker på Vestsjælland. Vi forventer, at 200 vil indgå i det digitale fællesskab, fortæller Anja Finderup, der er guldsmed og indehaver af Guldregn.

Da alle etableringsomkostningerne er betalt, vil det være meget billigt for en butik eller lokal producent at være med. Anders Baagland, som selv har drevet elektronik butik i Jyderup, er ansat som konsulent til at sikre, at de kommer i mål. I de kommende måneder vil der desuden blive afholdt en række informationsmøder i lokalområderne.

– I den globale verden kan vi ikke længere kæmpe by mod by, udtaler Keld Haapanen. Vi må stå sammen i kampen om kunderne. Dels skal vi sikre, at borgerne ligger deres handel i nærområdet, og dels skal Vestsjælland sælge varer til resten af Danmark. Foto: ShopSjælland
Del på sociale medier