Det var budskabet fra flere af de erhvervsdrivende i Sorø, da medlemmer af Sorø Handel og Service mødtes 17. september.

Foto: ABW

Butikkerne i bymidten oplever et stormløb af enkeltpersoner og foreninger, der samler ind til diverse velgørende formål. Lige for tiden er det gerne noget med ”bæredygtighed”, der samles ind til, og der er opstået en myriade af foreninger, der har fokus på madspild, klima osv, men også en lang række foreninger, der samler ind til nye og bedre idrætsfaciliteter. I forvejen er der jo alle patientforeninger, der på forskellige måder samler ind til bekæmpelse af de samme sygdomme for ikke at tale om smalle kulturtilbud, der ikke kan løbe rundt udelukkende på brugerbetaling.

Alt sammen gode og agtværdige formål, men pengetræet er imidlertid ikke opfundet. Pengene skal tjenes, før de kan bruges – også i Sorø. Flere af forretningerne er trætte at skulle sige nej til indsamlere, nogle gange flere gange dagligt, og det er ofte folk, der aldrig handler her. De kommer kun for at bede om sponsorater; gratis varer eller penge uden at tilbyde noget til gengæld. Nogle bliver ovenikøbet småsure, når de får et pænt nej tak.

Som medier skulle vi hilse og sige, at det ikke kun er i detailhandelen, tålmodigheden har nået en grænse. Stadig flere forventer, at vi hos Sorø Avis og Dit Sorø stiller op med gratis annoncering. Men der er ikke noget der er gratis. Hvis ikke du betaler for det du får, er der nogle andre – kunderne – der skal betale.

Derfor skal lyde en opfordring til at du tænker dig lidt grundigere om, inden du starter et nyt projekt og eksempelvis overvejer følgende:

Hvis du ikke selv vil betale for dit nye projekt, er der så andre der vil? Er det økonomisk og mandskabsmæssigt bæredygtigt, dét du har gang i? Holder det 6 måneder eller 6 år? Findes der i forvejen en forening eller en virksomhed i Sorø, som gør det, du gerne vil? Måske ikke helt perfekt, men måske kunne du samarbejde med dem, i stedet for at opfinde den dybe tallerken igen selv?

Er der noget sponsorer har respekt for, er det samarbejdsevner, fordi det er en forudsætning for holdbarhed, dvs. at sponsorkronerne ikke er spildt. Af samme grund vil vi som erhvervsdrivende typisk aldrig støtte en enmandshær. Du skal først og fremmest selv bidrage, og dét er et langt sejt træk – herefter kan du bede andre om at bidrage.